Статті

УМІЛИ ВИБИРАТИ ТА НЕ ВМІЛИ РАХУВАТИ

Вже майже два тижні минуло з дня виборів, а віз у деяких округах і нині десь там. Принаймні в одномандатних виборчих округах №№ 94, 132, 194, 197 результат отриманий з такими порушеннями, що навіть звикла до всього українська громадськість обурюється, а у 223-му окрузі столиці його взагалі ще немає. Ці вибори взагалі стали чи не найскандальнішими у нашій історії, бо учасники процесу добре опанували досвід попередників. І якщо раніше після приходу на засідання виборчої комісії групи бритоголових «журналістів» міцної статури шалька терезів тут же схилялася на бік одного з кандидатів, то цього разу такі «бригади» були з обох боків. А що, як казав булгаковський Шаріков: «У нас самих револьвери знайдуться».
У результатІ до підрахунку голосів на окремих округах долучився «Беркут» з «ОМОНом». Правда, рахувати бюлетені з кийками в руках не дуже зручно, та й народ здорово заважає – доводилося особливо настирних «пригощати» сльозогінним газом. Що й казати – світова громадськість сповна насолодилася нашим «розгулом демократії» – картинка у новинах була як з району бойових дій. Найприємніше у всьому цьому те, що хитромудрі кандидати, які б засоби та важелі вони не застосовували, результату не досягли: під тиском громадськості Верховна Рада 232-ма голосами прийняла постанову «Про деякі заходи щодо з'ясування стану додержання виборчого законодавства в окремих одномандатних округах під час проведення чергових виборів до Верховної Ради України». У ній, зокрема, говориться: «У зв'язку з неоднозначною суспільно-політичною оцінкою організації встановлення підсумків голосування в окремих одномандатних виборчих округах Верховна Рада України постановляє:
Перше. Вважати за доцільне утворити Тимчасову слідчу комісію Верховної Ради України з питань розслідування обставин встановлення результатів виборів народних депутатів України в деяких одномандатних виборчих округах. У зв'язку з цим запропонувати головам депутатських фракцій та депутатської групи подати пропозиції щодо кількісного та персонального складу цієї тимчасової комісії до 7 листопада 2012 року.
Друге. Рекомендувати Генеральній прокуратурі України провести перевірку правомірності залучення працівників правоохоронних органів до підтримання правопорядку на окремих дільничних та окружних виборчих комісіях у день голосування та у період підрахунку підсумків голосування в окремих одномандатних виборчих округах, а також відповідності дій працівників правоохоронних органів вимогам закону. Вищій раді юстиції, Вищій кваліфікаційній комісії суддів України перевірити додержання Присяги суддями при ухваленні ними рішень під час виборчої кампанії.
Центральній виборчій комісії повторно, відповідно до її повноважень і Закону «Про вибори народних депутатів», вивчити матеріали щодо встановлення результатів чергових виборів народних депутатів України у так званих проблемних одномандатних виборчих округах.
Третє. Генеральній прокуратурі, Вищій раді юстиції, Вищій кваліфікаційній комісії суддів та Центральній виборчій комісії надати попередню інформацію з зазначених питань Верховній Раді України до 9 листопада 2012 року».
Тому є надія, що особливо спритні наступного разу будуть менш запопадливо відстоювати результат одного з кандидатів, особливо якщо замість обіцяної «винагороди» від кандидата вони отримають тюремне ув'язнення.
І це ще не все: іншою постановою депутати рекомендували Центральній виборчій комісії призначити відповідно до частини другої статті 104 Закону «Про вибори народних депутатів України» повторні вибори народних депутатів України в одномандатних виборчих округах №№ 94, 132, 194, 197 і 223 та забезпечити їх проведення згідно з названим законом, а також визначити у встановленому порядку обсяг бюджетних видатків, необхідних для проведення повторних виборів народних депутатів в цих одномандатних виборчих округах. Ця звістка має служити втіхою як для борців за справедливість, так і для тих, хто програв вибори на інших округах: у них є шанс спробувати свої сили знову, адже перевибори – це власне ті самі вибори, але за скороченою процедурою. Втім, перемогти новачкам навряд чи вдасться: за 60 днів нової кампанії перевершити популярність кандидатів, що вже півроку агітують за себе малоімовірно.
Тільки ЦВК теж не в тім'я бита: у законі чітко записано «Повторні вибори проводяться в одномандатному окрузі у випадку, коли вибори у відповідному одномандатному окрузі визнані такими, що не відбулися, або якщо особа після її обрання не набула депутатського мандата у порядку, встановленому цим Законом». Правда депутати забули написати, коли ж вибори визнаються такими, що не відбулися... От ЦВК і вимагає законодавчо врегулювати цей казус, а потім вона з дорогою душею оголосить повторні вибори.
Як не дивно, питань по багатомандатному виборчому округу ні в кого не виникло. Всі задоволені результатом і процедурою його одержання. Та й 5 скандальних округів на фоні всієї країни «каші» все одно не зіпсували б – закон забороняє визнання голосування недійсним у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу незалежно від кількості виборчих дільниць, на яких голосування було визнано недійсним. Більше того – закон взагалі не передбачає ситуації, за якої вибори по партійних списках могли б бути визнані недійсними: навіть якби більша половина виборчих дільниць не змогла б встановити результатів виборів, окружна комісія зобов'язана встановити результат на підставі тих дільниць, котрі змогли порахувати голоси. Те ж саме стосується і ЦВК: закон прямо зобов'язує її встановити результати виборів депутатів у загальнодержавному окрузі незалежно від кількості виборчих дільниць, в яких голосування було визнано недійсним. Виходить, що для визначення вибору країни з населенням 46 мільйонів достатньо було б результатів голосування 1500 осіб – всього однієї дільниці?
Попри чудеса нашого законодавства новообрані народні депутати поки що оклигують після багатомісячного марафону, підраховують витрати на кампанію та потихеньку вертять дірочки у лацканах піджаків для омріяного депутатського значка. Між тим, Верховна Рада VI скликання продовжує працювати, як ні в чому не бувало, і збирається працювати ще три тижні. Зазвичай після виборів «старі» депутати вже не працювали – принаймні так було у 1990-му, 1994-му та 1998-му. У 2002 році після виборів було тільки одне засідання, на якому підбили підсумки, а у 2007-му засідань також не було.
Але цього року у нас усе незвично: депутати працюють повним ходом, ухвалюють закони, більше того – на 20 листопада призначено розгляд нового Державного Бюджету. Воно може й правильно – поки нова Верховна Рада збереться, поки розберуться з більшістю-меншістю, поділять комітети, оберуть керівництво – країна може залишитися без бюджету. Тим більше, що наразі невідомо, яка буде більшість і чи захочуть нові депутати голосувати за урядовий законопроект – у них бо свої інтереси. А з діючим складом парламенту «контакт» в уряду давно налагоджений: проголосують як миленькі.
До речі, про строки. Згідно із законом, ЦВК має встановити результати виборів не пізніше понеділка 12 листопада. Потім їй дається ще 5 днів для оприлюднення свого рішення. Як тільки новообрані депутати прочитають у «Голосі України» чи «Урядовому Кур'єрі» довгождану звістку, у них є 20 днів для подачі до ЦВК документів для реєстрації їх народними депутатами: за цей час вони мають у тому числі і звільнитися з попереднього місця роботи. Через 7 днів після реєстрації нові депутати отримають тимчасове посвідчення, що дає їм право нарешті йти до Верховної Ради як на роботу. Не пізніше 17 грудня новий склад депутатів Верховної Ради вже VII скликання збереться під куполом будинку на Грушевського, 5 для присяги і лише після прийняття присяги вони стануть повноправними депутатами з постійним посвідченням і всіма правами та обов'язками котрі вони воліють не згадувати.

© 2018 ТОВ "Агромедіа-Про"