Статті

ОРГАНІЧНІ ПРОДУКТИ: ЇЖА НОВОГО ПОКОЛІННЯ

Чинники, що впливають на стан здоров'я людини, розподіляються наступним чином: на 50% — це індивідуальний спосіб життя, по 20% — стан навколишнього середовища і спадковість, 10% — медичне обслуговування. Такими є висновки Всесвітньої організації охорони здоров'я. А головним компонентом способу життя є харчування. Виходить, що від нашого харчування насамперед залежить наше здоров'я.

Питанням здорового харчування і була присвячена Міжнародна конференція «Органічна переробка та торгівля: їжа нового покоління», яка відбулась 2 листопада в онлайн форматі і була присвячена насамперед харчуванню дітей. Організатори заходу — ГС «Органічна Україна», ТОВ «Органік стандарт» (сертифікаційній орган, що здійснює інспекцію та сертифікацію органічного виробництва) та інформаційний портал OrganicInfo.

Президент ГС «Органічна Україна» Олена Корогод представила каталог готових українських органічних харчових продуктів. Це ринковий майданчик, який дає змогу виробникам представити свої товари клієнтам. Цей каталог можна знайти в Інтернеті за адресою https://eatorganic.in.ua/. Наразі в ньому представлено 68 вітчизняних компаній і 752 продукти. Передбачається, що клієнти цього майданчика —  торговельні мережі, кінцеві споживачі і партнери, які хочуть виробляти продукцію під власною торговою маркою. Серед товарів каталогу 24 позиціонуються як їжа для дітей.

Тенденції розвитку внутрішнього ринку органічної продукції окреслила провідний фахівець із сертифікації ТОВ «Органік Стандарт» Олена Манзюк. За її словами, 2020 року на внутрішньому ринку було реалізовано 7850 тонн органічних продуктів, що відповідає 709 млн грн. Молочна продукція посідає перше місце за обсягами реалізації з обсягом 65%, на другому місці з 18% круп'яні та зернові вироби, борошно і насіння. На третьому — овочі та фрукти з 8%.

У «молочній» групі найбільший попит на молоко та вершкове масло, кисломолочний сир, кефір та сметану. Серед круп'яних найбільше купують безпосередньо крупи, борошно і пластівці. У групі «овочі-фрукти» за продажами беззаперечно лідирують овочі.

Також вона навела органічну статистику рік до року (див. табл. 1). Так, 2020 року суттєво зросло споживання органічних яєць та олійних виробів. Натомість зменшилось споживання овочів та фруктів, консервованих продуктів та морозива. Лідерами за зростанням стали прянощі і спеції та яйця: їхнє споживання збільшилось у 6,5 разу та майже в 3,5 разу, відповідно.

Таблиця. 1 Внутрішній ринок органічної продукції в Україні, 2018-2020 р.

Крім того, 2020 року до списку органічних продуктів, які з'явилися на внутрішньому ринку України, потрапили: вареники, пельмені, солодощі, шоколад, чай.

«За результатами нашого дослідження, 2019 року в Україні не було органічної кави, а 2020 року з'явився новий виробник. Проте минулого року не було реалізації органічних макаронних виробів», — зазначає Олена Манзюк.

Минулого року під органічним виробництвом в країні було зайнято 462 тис. га земель. Ідеться про землі, що вже вважаються органічними і ті, що перебувають у перехідному періоді. Це на 6 тис. га менше (-1,2%), ніж 2019 року. Водночас збільшилась кількість земель, що мають органічний статус, — на 26 тис. га (+6,8%). Зараз площі під органічним виробництвом займають 1,1% від земель сільськогосподарського призначення України.

Зменшилась і кількість виробників органічної продукції — з 470 господарств 2019 року до 419-ти 2020-го, втім залишається більше 130 інших сертифікованих операторів органічного виробництва. До таких операторів відносяться переробні підприємства, імпортери та експортери органічної продукції.

Пластикова упаковка — це мінус для органічної продукції. Хоча органічна продукція — це не зовсім про екологію (хоча і про неї також), прискіпливий покупець, скоріше за все, вимагатиме від продавця високий рівень ековідповідальності на всіх рівнях — від вирощування і переробки, до продажів. Зокрема, у цьому впевнена Євгенія Аратовська, голова ГО «Україна без сміття». На її думку, продавець повинен дбати в тому числі і про екологічне пакування своєї продукції. Пакування — це складова продукту, яка впливає на його цінність так само, як і безпечність. І до органічної продукції вимоги зазвичай більші, оскільки й її ціна на ринку вища. Тож пластикова упаковка, яка на смітнику розкладатиметься сотні років, може відбити бажання в екологічно свідомого покупця купувати органічну продукцію у ній.

Про органічні продукти в харчуванні дітей розповів головний лікар центру інтегративної медицини, лікар-терапевт, кандидат медичних наук Олександр Луценко.

За його словами, серед країн Європи та Америки стрімко зростає кількість наукових досліджень щодо аспектів вживання органічних продуктів. В Україні, на жаль, такі дослідження медичного напрямку не проводяться, ймовірно через недостатній розвиток індустрії органічних продуктів.

Наприклад, серед іноземних досліджень — вивчення вмісту кадмію в сечі людей, які певний проміжок часу харчувалися органічною продукцією. Про кадмій відомо, що він токсичний для нирок, має канцерогенний ефект та може сприяти демінералізації кісток. Кадмій природним чином присутній у ґрунтах, але також додається до них за допомогою фосфорних добрив. Дослідження показало, що концентрація цього небезпечного елементу в організмі людей, що вживають органічну продукцію, нижча.

Також вивчалася дія 2,4-дихлорфеноксіоцтової кислоти. Вона, зокрема, впливає на сперматогенез у чоловіків. Тобто сприяє розвитку безпліддя. Міститься така кислота в пестицидах та гербіцидах. Крім того, Міжнародне агентство з дослідження раку класифікує її як «можливо канцерогенну».

У Данії провели дослідження щодо задоволення від споживання органічної їжі. Згідно з результатами, більш позитивне ставлення до шкільних обідів спостерігалося у тих школах, де запровадили органічне харчування.

Також доповідач наголосив, що діти зазвичай успадковують харчові звички батьків. Тому у призвичаєнні дітей до корисної органічної їжі слід починати з просвітницької роботи серед дорослих і зміни їхніх звичок. 

Європейські країни вже давно запроваджують певний відсоток органічних продуктів харчування в системі державних закупівель та стимулюють виробництво органічної продукції. В Україні також починається цей процес. Зокрема, почалась активна реформа системи шкільного харчування. Також триває вдосконалення законодавства у сфері дитячого харчування.

Метою реформування, яке розробляла потужна робоча група, є підвищення загального рівня якості, поживності та безпеки харчових продуктів у меню українських шкіл. Протягом року розроблено методичні рекомендації, оновлено вимоги до організації харчування в навчальних закладах, відбулась модернізація харчоблоків і, зрештою, розроблене саме меню. Реформа запроваджує здорове харчування в закладах освіти. Втім, в країнах Європи такі програми підкріплюються значними вливаннями з бюджетів як безпосередньо самої країни, так і Євросоюзу.

Зокрема, Беттіна Штіффель з Центру компетенцій органічного сільського господарства (Нижня Саксонія, Німеччина) розповіла про практичне впровадження шкільного харчування органічними фруктами, овочами та молоком у федеральній землі Нижня Саксонія.

Запровадження програми ЄС із забезпечення фруктами шкіл у Нижній Саксонії, а також фінансування з боку ЄС і відповідних країн-членів ЄС розпочалося з 2014 року. Мета: профілактична робота у рамках охорони здоров'я. Основні характеристики програми це безкоштовне надання трьох порції фруктів/овочів на тиждень на дитину по 100 г. Програма працює у 1-4 класах. Заклад сам вирішує, якого постачальника обирати (дозволені постачальники звичайної та органічної продукції).

У навчальному році 2016/ 2017 програмою було охоплено 892 навчальних заклади, бюджет становив EUR 6 млн, долучилися 73 постачальники органічної продукції. Бюджетне відшкодування постачальникам за кілограм продукції становило EUR 3,5 для органічної продукції і EUR 2,9 для звичайної. Збут органічної продукції становив 1200 тонн, що дорівнює приблизно 70% від загальної кількості.

З 2017/2018 навчального року додалася ще й «Шкільна програма ЄС», якою передбачена можливість отримувати дітям по 200-250 мл молока на тиждень. Принципи ті самі, що й у згаданій програмі, цією програмою також охоплено дитячі садочки. Усього двома програмами цього року охоплено 1510 навчальних закладів.

Для постачальників участь у програмі має свої переваги. Крім очевидної — відшкодування з бюджету, це також економія на логістиці: оскільки все одно потрібно везти продукцію до навчальних закладів, вони намагаються охопити і найближчі до них магазини, відтак в торгівлі збільшується наявність свіжої продукції. Більші партії — можливість зробити менші ціни, а отже вплинути на симпатії покупців і збільшити присутність на ринку. Спрацьовує також ефект реклами — діти приводять до вже згаданих магазинів своїх батьків за тими продуктами, що вони їли в школі.

Про законодавчу реформу в галузі дитячого харчування з урахуванням міжнародних практик розповіла керівниця аграрного комітету Української асоціації бізнесу і торгівлі (UBTA) Яна Казьміна.

За її словами, законодавча база у сфері дитячого харчування сьогодні досить широка. Це Закон України «Про дитяче харчування», ЗУ «Про охорону дитинства», ЗУ «Про безпечність та якість харчових продуктів» і ЗУ «Про молоко та молочні продукти» тощо. Сюди також можна віднести клінічний протокол медичного догляду за здоровою дитиною віком до 3 років.

Однак чинні рекомендації щодо вигодовування дітей віком від 3 до 5 років поки є загальними і неповними, а сучасні офіційні норми споживання харчових речовин для категорії дітей від 0 до 5 років) в Україні відрізняються від сучасних світових стандартів, які не переглядалися після 2000 року.

Зокрема, Закон України «Про дитяче харчування» було ухвалено 2006 року, його положення в багатьох випадках вже є застарілими, такими, що суперечать новому законодавству України у сфері безпечності та якості харчових продуктів і такими, що не відповідають вимогам законодавства Європейського Союзу.

Тож 21 жовтня 2021 року було ухвалено «Закон про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо приведення законодавства України у сфері дитячого харчування у відповідність до вимог законодавства ЄС». Законопроєкт «блукав» у ВРУ з грудня 2020 року.  Зараз документ перебуває на підписі у президента.

Доповідачка поділилася тим, що означатиме ухвалення цього закону для наших співгромадян — виробників, переробників, імпортерів і споживачів. 

Так, вітчизняне регулювання буде «вирівняне» з регулюванням ЄС. Наші виробники, які відповідатимуть новим вимогам, зможуть постачати ту саму продукцію одночасно як на внутрішній ринок, так і на зовнішній.

Для виробництва дитячого харчування можна буде використовувати молоко тільки високої якості (яке є менш засміченим бактеріями). Перелік інгредієнтів, що заборонено використовувати у виробництві дитячого харчування, буде приведено у повну відповідність до законодавства ЄС, у тому числі буде заборонено використання глютену. Порядок маркування дитячого харчування також буде приведено у повну відповідність до законодавства ЄС. У маркуванні не можна буде використовувати фотографії та зображення дітей.

Міністерство охорони здоров'я України затвердить мінімальну і максимальну дозволену кількість мінеральних речових і вітамінів у дитячому харчуванні.

Якщо ви не лікар, не фармацевт і не науковець, то ви більше не побачите реклами дитячого харчування. Вона буде заборонена (аби вигодовування дітей в першу чергу базувалось на грудному молоці, а не на штучних дитячих сумішах).

Із запровадженням закону потрібно буде завчасно повідомляти Держпродспоживслужбу про намір введення в обіг дитячого харчування. Для цього буде затверджено відповідний порядок.

Буде заборонена така практика просування дитячого харчування на ринку, як реалізація зі знижками, надання подарунків за придбання дитячого харчування тощо.

Крім того, буде розширено перелік осіб, які мають право надавати консультації з питань дитячого харчування (зараз це може робити лікар, але додатково буде дозволено особам, які мають кваліфікацію в галузі харчування або фармації).

Також буде збережена так звана «соціальна складова» — певним категоріям дітей держава надаватиме безкоштовне дитяче харчування. Забезпечення буде здійснюватися через набори, в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Буде введена більш-менш адекватна (порівняно із сьогоднішньою) відповідальність за порушення вимог законодавства в сфері дитячого харчування: 102 тис. грн (17 мінімальних зарплат) для тих порушників, що є ФОПами, 150 тис. грн (25 мін з/п) для порушників, які є юридичними особами.

Закон набуде чинності з дня його опублікування і введено в дію через 6 місяців після набуття ним чинності.

Європейським досвідом заохочення до виробництва органічної продукції без значних фінансових вливань поділилася Флаві Тіре з асоціації «INTERBIO Nouvelle-Aquitaine». Зокрема, 2012 року асоціацією у Франції було запроваджено сертифікацію органічних територій. Сьогодні в регіоні Нова Аквітанія така сертифікація надається громадам та закладам, які мають більше 8,5% (з 2022 року — більше 15%) своїх сільськогосподарських площі під органічним виробництвом або більше 20% органічних продуктів у меню (більше 22% від 2022 року).

Мета такої сертифікації — привернути увагу до виробників та розповсюджувачів органічної продукції, винагородити «органічну роботу» представників громади, об'єднати сертифіковані громади та виробників для того, щоби ділитися досвідом та успішними практиками. Існують різні рівні сертифікації. Наприклад, якщо для базового рівня сертифікації заклади харчування повинні мати від 20% до 25% органічних продуктів у меню, то 3-й рівень сертифікації передбачає понад 60%. Відповідно кожний рівень сертифікації має своє графічне зображення, яке вказує на цей факт споживачам. У Франції до ініціативи долучено 6 регіонів, сертифіковано 51 заклад і 253 громади.

Представники торгівлі поділилися інформацією, якою буде цінною для виробників і переробників. Зокрема, вони розповіли про те, які продукти затребувані в їхніх торговельних мережах і є дефіцитними, тому їхній обсяг слід збільшувати, щоби задовольнити зростаючий попит покупців.

Анастасія Ле Хак, керівник відділу маркетингу магазину органічних продуктів Natur Boutique: «Оскільки в нас немає окремо продуктів для дітей, скажу просто про продукти для сім'ї. Не вистачає якісного м'яса птиці. То є органічна курка, то немає. Органічної індички в Україні взагалі немає. Щодо яєць — бувають перебої з постачанням. Також не вистачає овочів для прикорму, таких як броколі та цвітна капуста. З нашого досвіду, фермерам їх важко вирощувати через значне ураження шкідниками. Ми також хочемо, щоб овочі були наявні цілий рік, а не тільки влітку. Не вистачає біль широкого асортименту фруктів. Також можна доповнити ринок органічного харчування для дітей снеками, але вони мають бути за доступними цінами, і сухими сніданками».

Михайло Гошовський, Сергій Дятел співзасновники компанії «ДБАЕМ»: «Найбільший дефіцит у нас по свіжій овочевій і фруктовій продукції. Стосовно м'яса — не вистачає птиці. Ми працюємо і з імпортними продуктами, але тут постає питання ціни».

Олександр Дріго, CEO проєкту FRESHBAZAR: «Повторюся, дуже сильно не вистачає на постійній основі фреш групи — овочів, фруктів. Якщо для прикорму і немовлят можна знайти цукіні і гарбузи, то широкого споживчого кошику ми знайти не можемо. І хоча ми намагаємося знайти краще для наших клієнтів, органічна продукція в цьому сегменті становить поки що менше 20%. Дуже сильно не вистачає цієї продукції навіть у сезон».

© 2018 ТОВ "Агромедіа-Про"