Статті

ЯК ПЕРЕТВОРИТИ НАЦІОНАЛЬНІ ЦІННОСТІ НА ЛЮДСЬКІ. ДОСВІД ЗАПРОВАДЖЕННЯ ПІЛОТНОГО ПРОЕКТУ «РІД: РОЗВИВАЙСЯ.ІНТЕГРУЙ.ДІЙ» В УКРАЇНІ

Суттєво покращити рівень англійської через занурення в мовне середовище, дістати нових знань про сьогодення планети і розширити світогляд, навчитися працювати в команді однодумців, а ще з екскурсіями побувати в різних куточках Україні і просто відпочити гуртом. Весь цей комплекс заходів охоплює новий освітній проект — «РІД: Розвивайся.Інтегруй.Дій» — для обдарованої та активної молоді сільської місцевості, який наразі торує собі шлях в Україні. Така пілотна спільна робота агропромхолдингу АСТАРТА, Фонду Фулбрайта (Fulbright Ukraine) та Благодійного фонду «Повір у себе» була проведена в липні поточного року в с.Яреськи на Полтавщині.

Проект «РІД» працює за принципом літнього навчального табору, де освітні програми з міжнародних комунікацій, лідерства, сталого розвитку громад, медіа грамотності тощо, викладаються адаптованою англійською мовою її безпосередніми носіями. І таке засвоєння нових знань тісно переплітаються з активним відпочинком і екскурсіями. Такими менторами-організаторами (які чимось нагадують старшому поколінню піонервожатих) виступає американська молодь: стипендіати Фонду ім.Фулбрайта — волонтери фулбрайтівської літньої школи, які вільно володіють українською або російською мовами.

Для аграрної аудиторії Фулбрайтівський рух — явище маловідоме, однак напрочуд цікаве і перспективне. Адже Програма Фулбрайта, яка фінансується урядом США, є однією з провідних у системі міжнародної освіти. Вона успішно працює з 1946 року і базується на пізнанні та повазі до розмаїтого світу і наразі охоплює більше 160 країн світу. За понад чверть століття її існування в Україні близько тисячі наших співвітчизників навчались, стажувались і проводили дослідження в США; у свою чергу, понад 650 американців викладали в українських вишах й займались науковою роботою.

Усе почалося з того, що по завершенні Другої світової війни сенатор від штату Арканзас Джеймс Вільям Фулбрайт (J.William Fulbright) виступив із законодавчою ініціативою щодо створення програми міжнародних наукових обмінів, що нині носить його ім'я. Антигуманна сутність та руйнівні наслідки війни спонукали до зміни способу мислення й формування спільного майбутнього, основою якого є приналежність до роду людського в усій його різноманітності. Сенатор Фулбрайт зазначав, що міжнародна освіта перетворює національні цінності на людські, — ми стаємо терпимішими й вчимось цінувати те, що нас вирізняє; сприяємо гуманізації міжнародних стосунків, вчимося визнавати й поважати інші культури, що наповнюють наш світ. А що важить більше — це те, що ми усвідомлюємо важливість співпраці задля миру та добра цілої громади.

Отже Конгрес США одностайно схвалив фулбрайтівський законопроект на підтримку наукового стажування за кордоном, і 1948 року перші американські стипендіати вирушили за океан. Згодом країни, які погодились на участь у Програмі, почали виділяти кошти на перебування своїх стипендіатів у США. Відтоді близько 310 тис. науковців, громадських і культурних діячів, викладачів та студентів узяли участь у Програмі ім.Фулбрайта: з них — майже 117 тис. американців та близько 193 тис. іноземців.

Такій співпраці між США та колишнім СРСР вже майже півстоліття. В Україні Програма почала діяти з 1992 року, і впродовж семи років її упровадженням опікувалось Інформаційне Агентство США при американському посольстві. А з 1998-го у Києві діє окремий Офіс Програми імені Фулбрайта. Кошти на покриття витрат по перебуванню американців в Україні та українців у США виділяє американська сторона.

Також активною стороною вітчизняного освітнього проекту «РІД» виступив Благодійний фонд «Повір у себе» родини Віктора та Ірини Іванчиків. Уже близько 10 років Фонд активно працює в Україні, сприяючи отриманню освіти молодими талантами, надаючи їм матеріальну та моральну підтримку. Щороку Фонд поповнюється новими стипендіатами-першокурсниками, переважно медалістами та активістами з хорошою успішністю, які свідомо зробили свій вибір щодо майбутньої професії і потребують стартової підтримки. Упродовж усього періоду навчання фондівські студенти отримують доплату до стипендії та компенсацію проживання в гуртожитку. Необхідною умовою Фонд ставить хороше та відмінне навчання, тобто дитина має хотіти вчитися і робити це з задоволенням. Таким чином вона отримує моральну і матеріальну підтримку, вкладаючи сили у своє майбутнє, в реалізацію своєї заповітної мрії у складі великої родини обдарованої молоді.

Щодо третього організатора проекту — агропромхолдингу АСТАРТА, то підтримка освіти є одним із пріоритетних напрямків соціальної відповідальності компанії від часу її створення. Серед іншого, торік спільно з Фондом БрейнБаскет та компанією Міратех вона запустила освітній проект, який дає змогу мешканцям сіл отримати базову IТ-освіту, а цьогоріч зробила його масштабним, поширивши на сім областей (Див. «ІТ-освіта щодня робить цікавішим наше життя!» — «Агропрофі», №15 від 25.05.18 — прим. ред.). І поки він успішно крокує селами і містечками України, АСТАРТА вдалася до нового спільного освітнього проекту. До речі, його змістовну і зрозумілу назву «РІД: Розвивайся.Інтегруй.Дій» запропонували самі діти, його перші учасники.

Обов'язковою умовою участі молоді у проекті, крім хороших показників у навчанні і особистої активності, є володіння англійською мовою на рівні «розумію-спілкуюся». Тижневий курс покликаний значно поглибити ці знання, адже англійська нині є ключем до багатьох можливостей сьогоднішнього глобалізованого світу. Закріплення мовних навичок у дітей відбувається за рахунок того, що ментори волонтери в процесі навчання і спілкування говорять адаптованою англійською і паралельно дають переклад українською. Причому на початку таке співвідношення мов може бути фіфті-фіфті, однак день від дня кількість англійської поступово збільшується, і наостанок діти настільки занурюються в неї, що переклад стає зайвим. Не дарма ж кажуть, що занурення в мовне середовище сприяє якнайкращому оволодінню мовою.

Отже пілотна група проекту складалась із 28 чоловік — порівну стипендіатів Благодійного фонду «Повір у себе» та школярів старших класів Полтавщини в місцях присутності АСТАРТИ.

Освітній курс розроблено і запропоновано Фондом Фулбрайта. «Ми побачили, як багато робить Благодійний фонд «Повір у себе» та АСТАРТА для підтримки обдарованої сільської молоді і популяризації вищої освіти. Це є комплексний підхід, спрямований також на підтримку і викладачів, і цілих вишів. Від цієї роботи відразу помітний ефект. І все це робиться в ім'я України, — розповідає Олеся Коцюмбас, асистент Програми-координатор проектів Фонду Фулбрайта в Україні. — Наша академічна програма обмінів спрямована на молоду аудиторію — магістрів, молодих науковців. Однак, познайомившись із роботою Фонду «Повір у себе», ми вирішили залучити до пілотного проекту цього англомовного табору також школярів із території АСТАРТИ.

Сільські діти є більш відкриті і сприйнятливі до науки, більш цілеспрямовані і менш розбещені принадами цивілізації, вони більш свідомі щодо вибору шляху в житті.

За 25-річну історію роботи Фонду Фулбрайта 1000 студентів та науковців, яких ми називаємо фулбрайтівцями, пройшли навчання в США та повернулися в Україну (бо це є обов'язковою умовою — прим. ред.). Це велика кількість людей, які мають провідні західні компетенції, вони більш досвідчені, мають контакти по всьому світі і є носіями просвітництва. І тому на своїх посадах вони змінюють життя на краще».

Вона зазначила, що Фонду Фулбрайта в Україні стало цікаво, крім програм обміну, виходити на інші сфери співпраці. Бо агробізнес не є його сферою, де переважають гуманітарні проекти — соціологія, журналістика, піар, ІТ-технологій. Тепер, завдяки цьому пілотному проекту, може додатися і сільське господарство.

Викладачами, менторами проекту «РІД: Розвивайся.Інтегруй.Дій», були напрочуд ерудовані і досвідчені поліглоти, американські стипендіати Програми ім.Фулбрайта — волонтери фулбрайтівської літньої школи: Аарон Кеннет, Софія Фаріон та Джезеф Хаберман. Вони входять до шістки стипендіатів, що приїхали за програмою English Teaching Assistantship 2017-2018 навчального року і допомагали у викладанні англійської мови в університетах у Сумах, Рівному, Івано-Франківську, Кропивницькому, Тернополі, Херсоні. Всі вони вільно розмовляють українською або російською

Ніде правди діти, ментори рівнем своєї підготовки, ерудованості, ставлення до оточення і постійним бажанням підтримати та допомогти, дуже сподобалися українським дітям. Налагодженню тісних дружніх і навіть довірчих стосунків між усіма учасниками проекту сприяла дуже цікава і насичена подіями, новими знаннями та неперевершеними враженнями програма. Впродовж тижня діти та ментори жили і вчилися на території еко-садиби в с.Яреськи. Ошатні кімнати для проживання, облаштований для навчань конференц-зал і доволі велике обійстя максимально сприяли можливості навчатися і відпочивати. Та процес засвоєння нових знань, розмова про серйозні речі можливі будь-де — і в аудиторії, і на природі, наприклад, в альтанці за чашкою чаю або навіть на лісовій галявині чи на пляжі. Головне, щоби було цікаво і захопливо. І щоби цей процес спілкування і нових відкриттів не припинявся.

Організатори також склали цікаву екскурсійну програму: учасники проекту всі разом побували в історичних місцях Києва, і на більшість така подорож справила незгладимі враження, бо в столиці вони опинились уперше. Полтава хоч і є ближчою для дітлахів, проте відкрили вони її з напрочуд цікавого боку завдяки екскурсійній програмі і гуртовому середовищу.

Система навчання і розвитку учасників проекту була побудована на груповому й індивідуальному форматі. Крім поглибленого вивчення англійської, ментори викладали груповим методом міжнаціональні і міжкультурні комунікації, медіа грамотність і інформативність соціальних мереж: чим живе сучасний світ, які є можливості для різних груп населення і для кожної конкретної людини. На прикладах вони пояснювали, як грамотно скласти профайл і представити себе, як виступати перед публікою, як зацікавити людей власними ідеями тощо. А виходячи з того, що бізнес створюють компетентні і мотивовані люди, то йшлося про те, як придумати і обґрунтувати проект, як скласти бізнес-план та грамотно подати його грантодавцю. Організатори проекту виходили з того, що всі ці навички знадобляться в житті кожній дитині, яку би сферу діяльності вона в подальшому не обрала.

Було створено шість команд, яким для закріплення отриманих знань запропоновано впродовж навчання розробити власний соціальний проект, направлений на розвиток конкретної громади; і наприкінці командно його захистити. На впровадження цього проекту переможець мав отримати 50 тис. грн і підтримку в його реалізації з боку Фонду «Повір у себе» та АСТАРТИ.

Отже насамперед дітям слід було навчитися працювати в команді — почути думку кожного, визначитися з пріоритетами і виробити спільне рішення, націлене на перемогу. Все це дорогого вартує! Кожна команда обрала собі назву та визначилася з посадами і лідером, а також у демократичний спосіб визначала тему соціального проекту, який, на їхню думку, на сьогодні був актуальним і корисним для місцевої громади.

Слід зауважити, що написати бізнес-план вперше навіть для дорослої людини — то складна справа. А що вже вимагати від, по суті, дітлахів? Натомість з'ясувалося, що кожна група поставилася до завдання з максимальною відповідальністю, і кожна з програм була ретельно опрацьована: до уваги бралися соціальна значущість проекту, його фінансова складова, терміни втілення і подальшої реалізації, умови і ризики. Звичайно, допомога менторів не відкидалася, однак вона була лише на рівні порад.

Завершальним пунктом освітнього проекту «РІД» став захист соціальних програм. Захищали свої проекти команди дуже впевнено і навіть професійно презентаційній програмі PowerPoint (яку декому також довелося опанувати). Мови в презентаціях — українська і англійська. Під час захисту в залі панувала неймовірно сприятлива атмосфера — слухачі були дуже уважними, підтримували виступаючих і щиро плескали в долоні по завершенні презентацій.

За підсумками голосування перемогли відразу два проекти — вулична веломайстерня в селищі Велика Багачка та організація програми вивчення англійської мови  в Гоголевому.

Відгуки менторів були одностайними: всі діти є надзвичайними й обдарованими. Вони ерудовані і швидко засвоюють поданий матеріал. Вони активні і цілеспрямовані, тому здатні генерувати цікаві і корисні ідеї для свого оточення, для своїх громад. Вони здатні працювати в команді і спільно творити цікаві проекти. Ментори зазначили, що щиро пишаюся й учасниками проекту «РІД: Розвивайся.Інтегруй.Дій», і своєю дотичністю до нього.

«Для АСТАРТИ ця спільна ініціатива в рамках соціальної відповідальності, де освіта зазначена пріоритетним напрямком, — зазначає Лілія Марачканець, керівник проектів з корпоративного партнерства АСТАРТИ. — Фонд ім.Фулбрайта запропонував зробити англомовне корисне навчання для дітей. Метою проекту було надати дітям можливість покращити рівень англійської мови, яка розкриває кожному більші можливості.

Спочатку ми орієнтувалися на студентів БФ «Повір у себе», бо зазвичай у них більш високий рівень англійської, і для них спілкування з носіями мови одразу дає більш відчутний ефект. Потім ми вирішили долучити старшокласників з Полтавщини. які мають потребу не тільки у розвитку свого потенціалу, а й ініціативність робити для своїх громад корисні справи У такий спосіб більш дорослі молоді люди, студенти, виступатимуть  наставниками молодшим. І це спрацювало — багато хто зі школярів почав замислюватися над більш глобальними проблемами, над їхнім вирішенням.

Проектний менеджмент ми залучили для того, щоби отримані знання не пішли, як кажуть, в глибини знань, а діти могли закріпити їх на практиці. Щоби вони могли активізувати і себе, і свої громади.

Ці проекти мають продовжуватися, розвиватися спільно з громадою, приносити їй моральний і матеріальний дохід, спрямована на покращення життя.

І ще, головне в розробці соціальних проектів — не перемогти зараз, хоча це важливо. Ті, хто створили спільно життєдайну ідею, але може недостатньо аргументовано наразі її представили, та насправді нею захопилися, вони можуть продовжувати її розвивати, на її підставі винайти щось інше, більш досконале. І воно обов'язково спрацює. Головне — мріяти і йти до своєї мрії, шукати однодумців.

Цьогоріч це був напрочуд цікавий експеримент. Формат проекту буде удосконалюватися, і наступного року цю програму ми плануємо зробити більш масштабною, залучити значну кількість учасників. Адже в житті так багато цікавого, що про нього слід не просто дізнатися, а брати в ньому участь і робити сьогодення змістовним і насиченим для всіх».

© 2018 ТОВ "Агромедіа-Про"