Статті

ЗЕРНО ЛУГАНЩИНИ СТАЛО НА РЕЙКИ

Перше луганське зерно залізницею від початку військових дій на Донбасі 2014 року було відправлене 4 жовтня 2016 року з нібулонівської виробничої філії «Сватівська», яка вже два десятиліття працює в області. Паралельно з процесом відвантаження зерна тривало будівництво сучасного елеваторного комплексу з відвантаження зернових та олійних культур на автомобільний та залізничний транспорт.

Мирне місто-трудівник Сватове, єдине в Луганській області, де ніколи не змінювався прапор України, зазнало жахливих руйнувань внаслідок страшної пожежі, що спалахнула на складах боєприпасів ЗСУ 29 жовтня 2015 року. Снаряди та міни пошматували місто, призвівши до людських жертв і нищівних руйнувань. Тому рішення генерального директора компанії «НІБУЛОН» Олексія Вадатурського звести комплекс на місці розтрощеної території філії виходило з бажання що швидше відродити Сватове з руїн, повернути його до мирного повноцінного життя.

Тож нібулонівський елеватор посеред міста Сватове звели наприкінці 2016 року в стислі терміни з максимальним дотриманням найсуворіших техніко-технологічних та екологічних вимог, проклали 1,2 кілометра залізничного полотна до станції Сватове. Комплекс став першим і ледь не єдиним промисловим об'єктом, збудованим на території Луганщини за понад три роки військового конфлікту

Сьогодні елеваторний комплекс потужністю 22,5 тис. тонн здатен відвантажувати 3,5 тис. тонн зерна на залізничний транспорт за добу і власним тепловозом виконувати маневрові роботи на станції Сватове, що значно економить час.

Отже, вже через декілька місяців після ухвалення керівництвом компанії «НІБУЛОН» рішення про зведення на Луганщині сучасного перевантажувального комплексу, 4 жовтня 2016 року перший вагон із зерном рушив зі Сватівського елеватора. Тоді, на початковому етапі будівництва, встановили дві ємності для зберігання зерна (силоси) на 9 тис. тонн і розвантажувач, потім додали ще три ємності, встановили сушарку потужністю 2 тис. тонн зерна на добу і підвели природний газ, зробили сепарацію. Слід зазначити, що паралельно лише в напрямку розбудови елеваторного комплексу в компанії працювали над підготовкою до будівництва суперсучасних річкових терміналів — філій «Хортиця» на Запоріжжі та «Голопристанська» на Херсонщині (урочисто введені в експлуатацію 15 червня та 14 липня 2017 року).

Сватівський перевантажувальний комплекс зводився чітко і злагоджено силами підрядних організацій — давніх партнерів компанії: ТОВ «Рембуд Теремки» (м.Київ), ПП «Трансвіт» (Чернігівська обл.), ТОВ «БК «Інтеграл» (Львівська обл.), ТОВ «Полтаваспецмонтаж» (м.Полтава), ТОВ «Будівельна компанія» (Дніпропетровська обл.); ТОВ «ВКФ «БУЛАТ» (Чернівецька обл.); ТОВ «ВП «Бумер» (Луганська обл.); ТОВ «Миколаївський завод залізобетонних виробів» (Миколаївська обл.); ТОВ «Промбудколія» (Запорізька обл.); ТОВ «Промспецбуд» (Полтавська обл.); ТОВ «ЦКС Груп» (Дніпропетровська обл.).

На підприємстві традиційно встановлене високотехнологічне обладнання найкращих світових виробників, зокрема «SCAFCO» (США), «Cimbria A/S» (Данія) та «Simatek A/S» (Данія). Очистку дощових вод, зібраних з території елеватора, забезпечуватиме сепаратор нафтопродуктів та проточне фільтруюче біоплато.

Новацією Сватівського комплексу є те, що завантаження вагонів-зерновозів здійснюється на ваговій платформі: під завантажувальним зерновим бункером розміщено тензометричні вагонні ваги. Ця розробка харківського ТОВ «Пульсар-1992» дозволяє поданий під завантаження вагон одразу відтаровувати і задавати необхідний точний тоннаж зерна. Це дало змогу скоротити кількість операцій, зекономити час і дозволило обліковувати зерно з точністю до кілограма.

Наразі новозбудоване сучасне нібулонівське підприємство за добу може приймати 2 тис. тонн збіжжя і таку саму його кількість відвантажувати. Це дорівнює 40 вагонам вантажопідйомністю 65-68 тонн.

Відправницький маршрут складається з 54 вагонів-зерновозів, і слід зазначити, що з однієї станції за добу «Укрзалізниця» може відправити лише один такий маршрут, а кількість елеваторів в Україні, здатних нині вантажити відправницький маршрут за добу, не перевищує двох десятків.

«Ми боремося за те, щоби грузити за добу відправницькі маршрути по 54 вагона, — зазначає заступник директора філії «Сватівська» по перевантажувальному терміналу Артем Сєргєєв. — І ми можемо це робити завдяки потужностям комплексу, свідомій роботі працівників, адже на комплексі створено 70 нових робочих місць. А ще — завдяки власному тепловозу. Такого більше ні в кого з конкурентів немає. Наш тепловоз, який раніше працював на Старобільському елеваторі, пройшов всю необхідну акредитацію і має право виїзду на станцію Сватове. Тут ми виграємо час — на відміну від сусідніх елеваторів, які також мають залізничні гілки, ми не прив'язані до станційного тепловоза. Однак жодного разу «Укрзалізниця» поки нам маршрут не давала».

Наразі нібулонівський комплекс з приймання та відвантаження зернових та олійних культур на залізничний та автомобільний транспорт філії «Сватівська» нагадує серце в людському організмі, яке має забезпечувати безперебійний кровообіг для повсякденного життя. Комплекс, насамперед, у режимі он-лайн злагоджено переміщує збіжжя зі Старобільського елеватора, якій продовжує приймати зерно від аграріїв, у тому числі і від виробничих філій «Біловодська» і «Новопсковська» (бо туди плече перевезень коротше). Також он-лайн новий комплекс приймає зерно з поля від нібулонівських філій «Сватівська», «Куп'янська» та «Троїцька» та активно закуповує збіжжя від довколишніх сільгоспвиробників. І все це збіжжя відправляє залізницею вглиб країни, змушуючи монополіста «Укрзалізницю» вдосконалювати логістику і давати можливість вагонам-зерновозам швидше обертатися.

Так, за неповний 2016-2017 маркетинговий рік роботи (з 4 жовтня 2016 року) комплекс філії «Сватівська» спромігся відвантажити майже 195 тис. тонн зернових культур — тобто 2910 вагонів. А поточного маркетингового року, з 13 липня 2017 року на завершення робочого дня 4 жовтня (тобто менше трьох місяців) філією «Сватівська» вже відвантажено першу тисячу вагонів-зерновозів, тобто на велику землю відправлено залізницею 69,8 тис. тонн луганського зерна.

У компанії наголошують, що сватівський комплекс орієнтований не на зберігання, а на перевалку збіжжя з хліборобного Сходу України, щоби розширити це тимчасове транспортне «пляшкове горлечко», і щоби аграрії регіону могли отримувати справедливу ціну за вирощене збіжжя. 

Фото автора

© 2018 ТОВ "Агромедіа-Про"