Статті

ВИВЕДЕННЯ ДНІПРА З КОМАТОЗНОГО СТАНУ. «НІБУЛОН» готовий убезпечити внутрішні водні шляхи

Нібулон днопоглиблення24 листопада на лімітуючому перекаті «Дніпродзержинські ворота» у Дніпровському водосховищі поблизу міста Кам'янське (раніше Дніпродзержинськ) компанією «НІБУЛОН» за узгодженням із ДП «Укрводшлях» відбулися демонстраційні випробувальні днопоглиблювальні роботи щодо розробки скельного ґрунту за прогресивною технологією із застосуванням найсучасніших механізмів вищого світового рівня. Демонстрація пройшла за участі та підтримки ДП «Укрводшлях» і розробника проекту з днопоглиблення на лімітуючих перекатах у Дніпровському і в Кам'янському водосховищах — ТОВ «Інститут «Укррічтранспроект», а також фахівців різних галузей і виробників іноземного обладнання та представників ЗМІ.

Як річковий перевізник, що активно розвиває не лише український флот, а й вітчизняне суднобудування і судноплавство, ТОВ СП «НІБУЛОН» постійно стикається з проблемою, що на окремих (лімітуючих) ділянках у Дніпровському та Кам'янському водосховищах державою не забезпечується гарантована глибина 3,65 м. Це підвищує аварійну небезпеку перевезень та обмежує масові вантажні перевезення. Окрім того, на превеликий жаль, судноплавні шляхи в Україні рік від року скорочуються. Тож «НІБУЛОН» сьогодні практично виконує обов'язки держави, вживаючи різних заходів для вирішення цієї проблеми. Так, 2016 року зусиллями і коштом компанії було відновлено судноплавство на Південному Бузі на ділянці довжиною 134 км.

Відтак компанія ухвалила рішення про створення на суднобудівно-судноремонтному заводі «НІБУЛОН» унікального земснаряду, здатного вирішити проблему глибин на внутрішніх водних шляхах.

І вже 17 вересня 2017 року в Миколаєві компанія спустила на воду унікальне самохідне надпотужне днопоглиблювальне судно проекту СДС-15 з символічною назвою «МИКОЛАЇВЕЦЬ», аналогів якому за потужностями та технологіями роботи немає. Заради його створення нібулонівські суднобудівники вивчили кращий світовий досвід та врахували всі існуючі недоліки і переваги. Слід зазначити, що судно збудовано з урахуванням особливостей роботи на скельних ґрунтах річки Дніпро.

Саме за допомогою «Миколаївця» і було проведено демонстрацію. Численних учасників події було доправлено буксиром компанії безпосередньо на днопоглиблювальне судно, де встановлено гідравлічний екскаватор Volvo EC 700 CL із взаємозамінними робочими інструментами: гідромолотом для подрібнення скельних порід та набором ковшів для різних типів ґрунтів об'ємом 2,5 та 3,37 м3.

Високотехнологічний «Миколаївець» може працювати на глибинах до 15 метрів як ковшем, так і фрезою та гідромолотом. Потужності цього універсального судна дозволять поглибити Дніпро, Південний Буг, а також акваторії портів та терміналів до тих глибин, які необхідні для ефективної роботи флоту, який працює на наших річках і в акваторіях.

Судно побудовано за найвищими європейськими екологічними стандартами: відповідно до Конвенції МАРПОЛ 73/78, Правил із запобігання забруднення з суден та Державних санітарних правил для морських суден України.

Разом із науковцями Національного університету кораблебудування ім. адмірала Макарова фахівці компанії «НІБУЛОН» розробили технологію спостереження за ходом виконання робіт на глибині. Таким чином, оператор судна може спостерігати за роботами та контролювати їх виконання, причому як вдень, так і вночі.

Виконання днопоглиблювальних робіт на лімітуючих перекатах пов'язане з безпекою судноплавства на внутрішніх водних шляхах України та не потребує отримання окремого дозволу (постанова КМУ від 12.07.2005 № 557). Про це детально розповів перший заступник начальника ДП «Укрводшлях» Євгеній Бачев, його розповідь ми наводимо нижче…

Про готовність виконати днопоглиблювальні роботи на Дніпрі компанія неодноразово заявляла. Тож зараз «НІБУЛОН» з гордістю продемонстрував Прем'єр-міністру України і всім українцям, що має все необхідне обладнання, таке унікальне судно, яке згодиться для прокладання судноплавного шляху Е-40. Відтепер не потрібно упрошувати іноземні підрядні компанії, що займаються днопоглибленням, та закладати багатомільярдні бюджети на виконання цих складних робіт. Адже тепер є українська компанія, яка здатна з цим впоратись!

На сьогодні компанія вже має відповідний проект на виконання вищезазначених робіт, погоджений: Державною службою геології та надр України, Державним агентством водних ресурсів України, Державним агентством рибного господарства України, державними адміністраціями Дніпропетровської, Полтавської та Кіровоградської областей, в територіальних межах яких будуть проводитися роботи. Проект пройшов і екологічну експертизу Міністерства екології та природних ресурсів України. Ці документи є чинними, хоч і були отримані у 2015 році. Процес отримання дозвільних документів зайняв кілька років. Тож, у компанії добре знають, як складно отримувати дозвільні документи в нашій державі.

Керівництво та колектив компанії вдячні всім, хто причетний до цієї надважливої для України справи.

* * *

Розповідає перший заступник начальника ДП «Укрводшлях» Євгеній Бачев:

— Кабмін ще 1996 року Постановою №640 «Про затвердження переліку внутрішніх водних шляхів, що належать до категорії судноплавних» визначив перелік основних судноплавних водних шляхів країни — як морських, так і річкових.

Тому держава на тих шляхах, які ввійшли до цього переліку, має виконувати роботи по забезпеченню габаритів. Основні габарити це фарватер, або ж судновий хід, глибина, ширина і радіус повороту у місцях, де річка повертає. Крім того, є ще такий габарит, як надводна частина, щоб знати, чи пройде судно відповідної висоти під мостом.

2009 року Україна приєдналася до Європейської угоди по найважливішим водним шляхам, в якій взяла на себе зобов'язання утримувати наступні габарити від Херсона до Києва по Дніпру: глибина — 3,65 м, ширина суднового ходу — 80 м, радіус повороту — 800 м. Від Києва до гирла ріки Прип'ять, де закінчується Київське водосховище,  глибина має бути 2,65 м. Отже, до Києва має бути міжнародний клас VВ, після — VА. І держава має це підтримувати.

Ріка постійно перебуває у русі і наносить на дно фарватеру перекати. Вони зазвичай штатні, у відомих місцях, оскільки ріка не міняється, і їх необхідно постійно чистити. Складаються вони здебільшого з піску, всілякого сміття, залишків скельних порід, коріння, іншої органіки. Але біля Кам'янського на дні проходить гранітна гряда (від цього, власне, місто й отримало свою назву), і ці перекати називаються скельними.

Звичайні перекати періодично прибираються земснарядом — робляться прорізи глибиною 3,65 м. Ширина становить трохи більше 80 м, оскільки у суднового ходу є ще бровки, своєрідні підводні обочини. А на скельних перекатах потрібно одноразово розбити скелі і вивезти залишки. Наноси на цих ділянках практично не тримаються. 

Максимальна осадка суден, які мають ходити по Дніпру на ділянках з глибиною 3,65 м, становить 3,20 м. Поблизу Кам'янського до глибини 3,65 м зараз не вистачає 20-25 см — це при нормальному рівні води. Але ця ділянка ще своєрідна тим, що поблизу розташована гребля, і коли йде скидання води або наповнення, глибина коливається на плюс-мінус 70 см — це відбувається двічі на добу.

Тут можуть проходити судна, і за радянських часів вони проходили — двічі на добу — коли стається висока вода й іде наповнення Середньодніпровського водосховища. І це триває до того часу, коли Запорізьке водосховище починає скидати воду. Було розроблено відповідний графік, і всі чекали. Раніше у нас була одна компанія «Укррічфлот», яка це все планувала. Зараз же у нас ринкові відносини, і якщо бізнес-перевізники чекатимуть, вони втрачають у часі. А час — це гроші.

Власним коштом провести поглиблення цих проблемних скельних ділянок ДП «Укрводшлях» не може, бо державою виділяється лише 15% від необхідних коштів. І їх не вистачає навіть на виплату працівникам заробітної плати.

Цього року жодного кубометра днопоглиблення не робили, навіть не було передбачено ці роботи. Минулого року держпідприємство зробило дві ділянки, причому дуже проблемних. По першій — Середньодніпровський порт власним коштом прибрав на виході (якщо йти за течією) зі шлюзу 7,8 тис. м3 донного «пупу». Так само одна з фірм за свій рахунок зробила днопоглиблення нижче Каховського водосховища на складному перекаті. А ми самі не проводили днопоглиблювальні роботи з 2015 року. І на деяких ґрунтових перекатах наноси сягають близько метра.

У чому полягає проблема зі скельними перекатами? Справа в тому, що вибухову технологію екологи не те щоб заборонили, а не рекомендують, оскільки вибух шкодить річковій флорі і фауні. Є також обмеження щодо проведення вибухових робіт поблизу гідроелектростанцій та інших споруд, але це не стосується даної ділянки. Гідромолот, який планує використовувати «НІБУЛОН», найбільш екологічний і безшумний.

Зараз екологи нам закидають протиправність проведення випробувальних робіт через начебто відсутність відповідних дозволів. Але, слід наголосити, ці дозволи не потрібні, якщо ці роботи проводяться на судновому ході.

ДП «Укрводшлях» дійшов згоди з «НІБУЛОНом» провести випробування «Миколаївця» на невеличкій ділянці суднового ходу розміром 15 м на 50 м. Відтак компанія отримала змогу випробувати себе — чи може вона зробити днопоглиблення, держава ж отримала можливість дещо вирівняти, хоча і ненабагато, судновий хід.

До того ж, в Україні такі роботи не проводилися, тому не було можливості визначити, скільки ж коштуватиме розбиття одиниці (кубометру) скельних порід. Зараз така можливість з'явилася, і це дуже важливо.

ДП «Укрводшлях» закінчив розробку проекту днопоглиблення, і наразі потрібно отримати позитивну державну будівельну експертизу. Коли ми здали проект на експертизу до «Укррічтранспроекту», звідти документ повернувся з зазначенням необхідності розрахунку вартості одного кубічного метру скельних порід. Після проведення випробувань ми цим і будемо займатися. Коли все це буде розраховано, буде бюджетне фінансування і ДП «Укрводшлях» оголосить міжнародний тендер на проведення днопоглиблення. Звісно, ми не можемо стовідсотково передрікати результати тендеру, але, дуже би хотілося, щоби переможцем тендеру став вітчизняний «НІБУЛОН», оскільки вартість таких робіт у іноземних компаній значно вища. 

І щодо питання, куди ж вивозитимуться скельні породи. Вони використовуватимуться за важливим призначенням — підуть на зміцнення Середньодніпровського шлюзу: у верхній його частині з боку водосховища є хвильовідбійники, які конче потребують укріплення.

* * *

Слід зауважити, що проект днопоглиблення і, зокрема, проведення унікального випробування днопоглиблення проблемних скельних ділянок компанією «НІБУЛОН» спільно з ДП «Укрводшлях» знайшли повну підтримку з боку уряду і перебувають на особистому контролі Прем'єр-міністра України Володимира Гройсмана. Та є одне відомство — Держекоінспекція, яка почала викручувати виконавцям руки: давайте дозвіл. Нагадуємо: на судновому ході не треба отримувати дозвіл на роботи на землях водного фонду, це врегульовано Постановою КМУ від 12.07.2005 № 557. Відтак будь-які їхні перешкоджаючі дії будуть перевищенням повноважень.

Важливо наголосити, що компанія «НІБУЛОН» офіційно отримала 2015 року всі необхідні дозволи і погодження, які передбачало законодавство. Усі вони на сьогодні залишаються чинними, адже закон зворотної сили не має (щоправда, йдеться про правову державу). Компанія отримала позитивний висновок Державної екологічної експертизи, який проводило Мінприроди — він діє впродовж трьох років і термін його дії спливає лише у вересні 2018 року. Тому ще є час.

Такий спротив з боку Держекоінспекції пояснюється просто: там змінилася команда, прийшли нові люди, які будь-що намагаються отримати своє «кревне хабарне», доводячи неправомірність дій компанії. Відповідно до ст.86 Водного кодексу, роботи на землях водного фонду проводяться за погодженим проектом. Він погоджений із Держгеонадрами України, Держводагенством України, державними адміністраціями Дніпропетровської, Кіровоградської та Полтавської областей, в межах яких такі роботи мають проводитися.

Крім того, ріка Дніпро — це рибогосподарський об'єкт вищої категорії, тому проект погоджено у Держрибагентстві України. Станом на 2017 рік воно документ перепогодило, тобто підтвердило, що видане погодження є чинним.

Поточного року Мінприроди в особі Держекоінспекції протизаконно штовхає «НІБУЛОН» на отримання дозволу щодо виконання робіт на землях водного фонду, яке регламентується постановою Кабміну № 557. Але цей дозвіл не розповсюджується на виконання робіт, пов'язаних із безпекою судноплавства.

Цей дозвіл передбачає погодження Держгеокадастру. Компанія звернулася до цієї інстанції, адже керівництво вирішило виконати цю вимогу. Звідти отримали письмову відповідь, що його дозвіл не потрібен, адже землі під межами річкового ходу немає, вони не містяться ні на чиєму балансі, це шлях загального користування. Цього листа «НІБУЛОН» відправив до Мінприроди, де зазначив, що вимога відомства є незаконною, а визначений ним шлях отримання дозвільних документів просто не має кінця.

Тому випробувальні роботи проведені з дотриманням всіх вимог чинного законодавства!

Генеральний директор ТОВ СП «НІБУЛОН», Герой України Олексій Вадатурський особисто знайомив усіх присутніх з усіма процесами унікального випробування. І за підсумками події відповів на численні запитання журналістів. Його розгорнуте інтерв'ю ми запропонуємо читачам у наступному числі «Агропрофі».

© 2018 ТОВ "Агромедіа-Про"