Статті

ОСОБЛИВОСТІ СПЛАТИ ПОДАТКУ НА НЕРУХОМІСТЬ

З набранням чинності з 1 січня 2016 року Закону України від 24 грудня 2015 року №909-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2016 році» платники — фізичні особи у 2016 році сплачуватимуть податок за житлову та нежитлову нерухомість за 2015 рік, за ставками та з використанням пільг, які застосовувались при розрахунку податку минулого року. До 1 липня 2016 року за місцем їх податкової адреси (місцем реєстрації) буде направлено (вручено) податкове/податкові повідомлення-рішення про сплату суми/сум податку з зазначенням відповідних платіжних реквізитів. Термін сплати податку — протягом 60 днів з дня вручення податкового повідомлення-рішення.

При цьому серед пересічних громадян є запит щодо того, аби звернути увагу на особливості нарахування та сплати податку на нерухоме майно, зокрема на порядок застосування пільг при його сплаті у разі знаходження об'єктів оподаткування в різних адміністративних одиницях. За відповідними роз'ясненнями ми звернулись до фахівця-правника.

1. Людина має у власності квартиру в Києві площею 110 м2 і, згідно з Податковим кодексом, має платити податок за надлишкові 50 м2. Кілька років тому вона отримала в спадок від батьків хату в Полтавській області площею 48 м2. Є положення, що загальний обсяг квартири (60 м2) і будинку (120 м2) 180 м2 не оподатковуються. Але ж ці помешкання в різних областях. То чи має власник сплачувати податок за надлишкові 50 м2 у столичній квартирі, чи не має — через наявність хати (будинку) в селі?

— Порядок обчислення та оплати податку на нерухомість, відмінну від земельної ділянки, передбачено в Податковому кодексі України (ст. 266). Стаття 266, якою врегульовано оплату податку з нерухомості, відмінної від земельної ділянки, викладена в новій редакції відповідно до Закону України від 28.12.2014 р. №71-VIII.

Платниками податку є фізичні та юридичні особи, в тому числі нерезиденти, які є власниками об'єктів житлової та/або нежитлової нерухомості. Нормою абзацу в) п.п. 266.4.1. п. 266.4 ст. 266 Податкового кодексу України передбачено, що база оподаткування зменшується для різних типів об'єктів житлової нерухомості, в тому числі їхніх часток (у разі одночасного перебування у власності платника податку квартири/квартир та житлового будинку/будинків, у тому числі їхніх часток), — на 180 м2.

Обчислення суми податку з об'єкта/об'єктів житлової нерухомості здійснюється в такому порядку: за наявності у власності платника податку об'єктів житлової нерухомості різних видів, у тому числі їхніх часток, податок обчислюється виходячи із сумарної загальної площі таких об'єктів, зменшеної на розмір пільги, встановленої для таких об'єктів — 180 м2.

Тобто для встановлення бази оподаткування враховується сумарна пільга у розмірі 180 м2 для різних типів об'єктів (наприклад, у разі одночасного перебування у власності особи квартири і житлового будинку). Зважаючи на наведене, якщо у особи у власності є і квартира, і житловий будинок, а сумарно їх площа не перевищує 180 м2, то така особа звільняється від сплати податку на нерухомість, відмінну від земельної ділянки, оскільки площа її нерухомості не перевищує пільгові розміри (п.п. 266.4.1., 266.7.1. ст. 266 ПК Украни).

Окремо слід зазначити, що у разі, коли особа володіє на праві власності лише квартирою площею 110 м2, то відповідно до абзацу а) п.п. 266.4.1. під пільгу підпадає лише 60 м2 квартири, а за інші 50 м2 необхідно буде сплатити податок. Якщо ж у подальшому такою особою, жителем міста, буде успадкований (або придбаний) будинок у селі, то база оподаткування розраховується виходячи із загальної площі квартири та будинку спільно і оподатковується площа, більша за пільгові 180 м2. Оподаткування здійснюється за той рік, в якому такий будинок був успадкований (придбаний).

2. Квартира в Києві і будинок в Київській області. Тобто ради — міська і обласна — різні, до яких слід сплачувати податок на нерухомість? Чи не виходить так, що людина позбавляється сплати податку на нерухомість, якщо вона має помешкання (дім і квартиру) лише в самому Києві або і те, й інше в одній області?

— Податковий кодекс України дає чіткі відповіді на питання щодо місця сплати податку на нерухомість. Так, відповідно до п.п. 266.7.1. ст. 266 Податкового кодексу України обчислення суми податку здійснюється контролюючим органом, а саме Державною податковою інспекцією району, міста ДФС України за місцем податкової адреси (місцем реєстрації) власника нерухомості. Тобто, незалежно від того, де знаходиться нерухомість, податок на неї розраховується за місцем реєстрації платника податку. Надалі процедура сплати податку відбувається наступним чином: контролюючий орган за місцем реєстрації проживання платника податку, формує податкове повідомлення-рішення та надсилає/вручає його платнику податку за місцем його податкової адреси (реєстрації місця проживання) разом із платіжними реквізитами кожного органу місцевого самоврядування, на території якого знаходиться нерухомість до 1 липня року, що настає за податковим періодом (роком). Тобто до 1 липня року наступного за звітним платник податку-власник нерухомості отримує податкове повідомлення-рішення (із обчисленням розміру податку) та реквізити місцевих рад чи райдержадміністрацій для оплати такого податку, наприклад, реквізити міськради, якщо квартира особи знаходиться в місті, і сільради, якщо будинок знаходиться в межах села. Для фізичних осіб оплата отриманого платіжного повідомлення відбувається протягом 60 днів від дня його вручення. Окремо слід зазначити, що контролюючий орган, що знаходиться за місцем проживання платника податків, повідомляє контролюючий орган за місцезнаходження нерухомості про те, що особі вручене податкове повідомлення-рішення.

3. На чию користь сплачуватиметься податок на нерухомість. Хто отримувач коштів?

— Процедура обчислення, нарахування та сплати податку на нерухомість є такою. Згідно з п.п. 266.7.1. п. 266.1 с. 266 ПК України обчислення суми податку з об'єкта/об'єктів житлової нерухомості, які перебувають у власності фізичних осіб, здійснюється контролюючим органом за місцем податкової адреси (місцем реєстрації) власника такої нерухомості.

Якщо фізична особа має у власності більше одного об'єкта нерухомості одного типу (наприклад, 2 квартири) і вони знаходяться територіально в різних адміністративно-територіальних одиницях, то податок обчислюється виходячи з сумарної загальної площі таких об'єктів, зменшеної відповідно на розмір пільги (60 м2, якщо будинків — то 120 м2).

Якщо фізична особа має у власності більше одного об'єкта житлової нерухомості різних видів (наприклад, будинок і квартира в різних областях), у тому числі їхніх часток, і вони знаходяться територіально в різних адміністративно-територіальних одиницях, то податок обчислюється виходячи із сумарної загальної площі таких об'єктів зменшеної відповідно на розмір пільги (на 180 м2).

Сума податку, обчислена щодо двох і більше об'єктів нерухомості, в тому числі і різних типів, розподіляється контролюючим органом пропорційно до питомої ваги загальної площі кожного з об'єктів житлової нерухомості.

Зверніть увагу: обчислення суми податку з об'єкта/об'єктів нежитлової нерухомості, які перебувають у власності фізичних осіб, здійснюється контролюючим органом за місцем податкової адреси (місцем реєстрації) власника такої нерухомості виходячи із загальної площі кожного з об'єктів нежитлової нерухомості та відповідної ставки податку.

Тобто всі розрахунки податку здійснює податкова, в якій зареєстрований платник податку на нерухомість (за місцем його реєстрації місця проживання).

Надалі платнику податків видається (надсилається, вручається) податкове повідомлення-рішення та відповідні платіжні реквізити, зокрема, органів місцевого самоврядування за місцезнаходженням кожного з об'єктів житлової та/або нежитлової нерухомості. Тобто в платіжному повідомленні-рішенні повинна бути вказана сума, яку платити, та органи місцевого самоврядування, куди платити. До податкового повідомлення-рішення обов'язково додаються реквізити тих органів, на рахунки яких необхідно сплатити податки за місцезнаходженням кожного з об'єктів нерухомості.

Якщо об'єкти нерухомості знаходяться в різних місцевостях, то платити необхідно на рахунки тих органів самоврядування, де знаходяться об'єкти нерухомості.

Одночасно з переданням платнику податку податкового повідомлення-рішення податковий орган повідомляє органи місцевого самоврядування за місцезнаходженням об'єктів нерухомого майна про те, що він видав платнику податку податкове повідомлення-рішення та реквізити для оплати.

© 2018 ТОВ "Агромедіа-Про"