Статті

ЧИМ АГРАРІЯМ ЖИТТЯ ПІДЖИВИМО?

Із вступом України до СОТ «квотове» свавілля, яке спостерігається зараз, може стати неможливим, бо це суперечить правилам цієї міжнародної організації (детальніше про це нижче). А поки що Українська аграрна конфедерація (УАК), Українська Зернова Асоціація (УЗА) та Асоціація фермерів і приватних землевласників України (АФЗУ) написали відкритого листа, адресованого прем'єрміністру України.
В ньому зазначено, що у зерновій галузі України склалася дуже тривожна ситуація. За умов продовження обмеження експорту зерна перехідні залишки на 1 липня 2008 року можуть становити понад 7 млн. тонн. Оскільки, за прогнозами, цього року валовий збір може становити понад 40 млн. тонн, а ємності для зберігання становлять близько 30 млн. тонн, прийняти весь очікуваний урожай стає фактично неможливо. Якщо Україна не відновить експорт, то із прийняттям та зберіганням нового врожаю складеться катастрофічна ситуація. Адже для приймання зерна треба не тільки звільнити елеватори, а й провести їх знезаражування проти шкідників і хвороб. Якщо цього зроблено не буде, то значна частина зерна складуватиметься просто неба. Це буде, як зазначив президент УАК Леонід Козаченко, приблизно 20 млн. тонн.
Слід сказати, що режим квотування та відволікання строків експорту вже завдав значного удару по аграрному сектору. Збитки, за розрахунками експертів, становлять близько 6 мільярдів гривень. Виробники і експортери не змогли повністю реалізувати вирощену продукцію, не можуть повернути банківські кредити, вимушені замість того, щоб заробляти на зерні, витрачати кошти на його зберігання, водночас втрачаючи на його якості.
ЕкспортнІ перевалочні потужності у 26 мільйонів тонн, розташовані в морських портах, майже простоювали до березня 2008 року.
Також погіршують торговельний баланс держави недостатні надходження валютної виручки, які спричинило обмеження експорту. Врешті-решт, Україна втрачає свої позиції на світовому ринку зерна.
Отже, громадські організації пропонують:
– негайно відмінити обмеження щодо експорту українського зерна;
– регулювання ринку зерна проводити виключно згідно з вимогами СОТ;
– забезпечити закупівлю за ринковими цінами продовольчої пшениці з урожаю 2008 року до Аграрного фонду на рівні 1,5-2,0 мільйонів тонн за рахунок коштів державного бюджету, що дасть змогу державі ефективно впливати на ринок хлібобулочних виробів ринковими методами;
– зважаючи на світові тенденції зростання цін на енергоносії, подорожчання продуктів харчування майже у всіх країнах, вважається за необхідне здійснити розробку та впровадження Програми продуктової допомоги малозахищеним верствам населення України.
Лист підписали президент УАК Леонід Козаченко, президент УЗА Володимир Клименко, президент АФЗУ Іван Томич.
З цього приводу Леонід Козаченко зазначив, що держава своїми дотаціями дала сільгоспвиробнику в 5 разів менше, ніж відібрала.
– Із таким становищем миритись неможливо, – зазначив він. – ми востаннє звертаємося до прем'єр-міністра з тим, щоб негайно розблокувати експорт зерна. Якщо впродовж тижня не будуть вжиті відповідні заходи, ми перейдемо до більш активних дій, про які можуть дізнатись не тільки в Україні, а й за її межами.
Володимир Клименко зазначив, що в 2006 році, коли квоти були введені вперше, зернотрейдери, які купили зерно, втратили 100 млн. доларів. Це були збитки від простоювання  кораблів, штрафні санкції за невиконання контрактів тощо.
Зі слів генерального директора ТОВ СП «НІБУЛОН» Олексія Вадатурського, в разі відміни обмежень до кінця нинішнього маркетингового року можна буде експортувати близько 4 млн. тонн зерна. Також він підкреслив, що реальні можливості українських елеваторів, з урахуванням усіх діючих стандартів і сертифікацій, становлять приблизно 20 мільйонів тонн.  
– За попередній рік наша компанія сплатила до бюджетів різних рівнів 30 мільйонів гривень. У результаті ж обмежень ми недоплатили до бюджету тільки податку на прибуток понад 17 мільйонів гривень. Проте відсотки банкам, за зберігання елеваторам, на інші складові витратили додатково більше 70 мільйонів. І наша компанія – це лише один із прикладів, – зазначив він.
Щодо того, які конкретно заходи будуть вжиті в разі, якщо уряд не відреагує належним чином на прохання аграріїв, Леонід Козаченко прямої відповіді не дав. Але натякнув, що заходи ці будуть проведені відразу після свят.

ЙДЕШ ДО СОТу – ЗНІМАЙ КВОТУ
Роз'яснення щодо неможливості збереження кількісних квот на експорт зернових з України в зв'язку із вступом нашої країни до Світової організації торгівлі надають міжнародні експерти.
ВІдповІдно до статті XI Генеральної Угоди про тарифи та торгівлю «Загальне скасування кількісних обмежень», ніякі заборони чи обмеження, крім мит, податків чи інших зборів, чи то у формі квот, імпортних або експортних ліцензій або інших заходів, не повинні встановлюватися чи застосовуватися будь-якою стороною щодо імпорту будь-якого товару, який походить з території будь-якої іншої сторони, або щодо експорту чи продажу на експорт будь-якого товару, призначеного для ввезення на територію будь-якої іншої сторони.
Крім того, відповідно до Статті 4.2. Угоди про сільське господарство: «Члени СОТ не будуть зберігати будь-яких заходів, які вимагається перетворити на звичайні мита (кількісні обмеження імпорту, змінювані імпортні збори, мінімальні імпортні ціни, вибіркове ліцензування імпорту, нетарифні заходи, що вживаються підприємствами державної торгівлі, добровільні обмеження експорту, або вдаватися до таких заходів».
Згідно з параграфом 2(а) Статті XI ГАТТ 1994 країна-член СОТ може тимчасово застосовувати заборони чи обмеження експорту з метою попередження чи послаблення критичного дефіциту харчових продуктів або інших товарів, що мають вагоме значення для експортуючої сторони. Це означає, що країна, яка запроваджує такі заходи, має представити вагомі обґрунтування щодо їх запровадження, і довести, що в країні очікується, чи вже є, ситуація «критичного дефіциту» тих харчових продуктів, експорт яких уряд збирається обмежити експортною квотою або іншим заходом.
У частині VI Статті 12 Угоди про сільське господарство СОТ визначені Правила введення заборон та обмежень на експорт. Зокрема в них зазначено, що перед введенням будь-якої заборони або обмеження на експорт член СОТ повинен надати письмове повідомлення, настільки завчасно, наскільки це можливо, до Комітету з сільського господарства, яке повинно містити інформацію про характер та тривалість такого заходу, а також на вимогу будь-якого іншого члена СОТ, що має суттєвий інтерес як імпортер, провести консультації з ним з приводу будь-якого питання, що стосується зазначеного заходу.
Крім того, Звіт Робочої групи з питань вступу України до Світової організації торгівлі (документ WT/ACC/UKR/152 від 25 січня 2008), який входить до Закону України про ратифікацію Протоколу про вступ України до Світової організації торгівлі № 250-VI, прийнятий Верховною Радою України 10 квітня 2008 року, містить зобов'язання України відмінити обмеження експорту зерна з дати вступу України до СОТ, а експортні квоти на пшеницю та жито скасувати до вступу до СОТ (параграфи 255 та 370 наведені нижче – витяг із документу WT/ACC/UKR/152 від 25 січня 2008 р.).

§ 255. Представник України підтвердив, що з дати вступу до СОТ вимоги щодо ліцензування експорту та інші експортні обмеження та контроль, що перераховані в Таблиці 22(b) та пунктах 242, 243 та 250 цього Звіту, або будь-які, що будуть запроваджені у майбутньому, застосовуватимуться відповідно до правил СОТ, в тому числі тих, що містяться в Статтях XI, XVII, XX та XXI ГАТТ 1994 року. Він також підтвердив, що будь-які існуючі або майбутні платежі за експортні ліцензії будуть відповідати положенням Статті VIII ГАТТ 1994 року. Заборона експорту брухту кольорових металів буде скасована і Україна відмінить обмеження на експорт зерна, дорогоцінних металів та дорогоцінного каміння, крім золота, срібла та діамантів з дати вступу до СОТ. Кількісні обмеження експорту, що застосовуються як засіб спрощення розрахунків у торгівлі, будуть переглянуті і перероблені або скасовані відповідно до вимог СОТ. Робоча група взяла до уваги це зобов'язання.

§ 370. Представник України додав, що з метою попередження негативних тенденцій та беручи до уваги обсяги оптової торгівлі зерном у 2006/2007 роках, Кабінет Міністрів встановив експортні квоти на пшеницю (і суміш пшениці та жита) у розмірі 3 000 тонн; на ячмінь – 600 000 тонн; на кукурудзу – 500 000 тонн; а також квоту на експорт жита у розмірі 3000 тонн. На його думку, зазначені квоти запроваджені у відповідності до Статті XI ГАТТ 1994 року. Це тимчасові заходи, і тому вони не були включені до сукупного обсягу експортних квот на 2007 рік. Постановою Кабінету Міністрів України №290 від 22 лютого 2007 року були скасовані експортні квоти на ячмінь та кукурудзу, що дозволить поновити експорт цих видів зерна. (див. також у розділі «Регулювання експорту»). Представник України заявив, що експортні квоти на пшеницю та жито будуть скасовані до вступу до СОТ.
Вступаючи до СОТ, Україна має продемонструвати прихильність нормам і принципам, які діють в системі СОТ, зокрема скасувавши, відповідно до прийнятих зобов'язань, зовнішньоторговельні обмеження, які суперечать нормам та принципам СОТ. Стосовно зернових це квоти на їх експорт та ліцензування експорту, встановлені Постановою КМУ № 1179 від 26 вересня 2007 року «Про затвердження обсягів квот на окремі види сільськогосподарської продукції, експорт якої підлягає ліцензуванню до 30 квітня 2008 р., та порядку видачі ліцензії».
Підготовлено експертами Аналітично-дорадчого Центру Блакитної стрічки Програми розвитку ООН в Україні на прохання Української Зернової Асоціації.

© 2018 ТОВ "Агромедіа-Про"