Статті

ПЕРШИЙ У СТЕПОВОМУ ПОДНІПРОВ'Ї І ДЕСЯТИЙ НА ДНІПРІ

Перший на Дніпропетровщині, яку здавна йменували Степовим Подніпров'ям, і 10-й за ліком на Дніпрі високотехнологічний перевантажувальний термінал 12 червня урочисто відкрив лідер аграрного ринку — ТОВ СП «НІБУЛОН». Філія «Зеленодольська» у с. Мар'янське Апостолівського району стала 13-м річковим об'єктом компанії в рамках масштабного національного інвестпроєкту з відродження річок Дніпро та Південний Буг як судноплавних транспортних артерій. Вартість інвестицій у цей об'єкт сягнула $23 млн, за підтримки постійних першокласних міжнародних фінансових партнерів компанії — Європейського інвестиційного банку, Європейського банку реконструкції та розвитку і Міжнародної фінансової корпорації.

«Зеленодольська» нині є надсучасним повністю автоматизованим інфраструктурним агропідприємством з приймання, зберігання і доробки сільгосппродукції, зразком втілення кращої інженерної думки та людських можливостей.

Перевантажувальний термінал став справжнім викликом для компанії і всіх її партнерів, адже до складного рельєфу і природних катаклізмів (злив і буревіїв) та відсутності доріг додалися карантинні заходи по всьому світу (що унеможливлювали вчасне виконання поставок обладнання та матеріалів) та вимушена самоізоляції всіх учасників будівництва. Силами близько 1500 фахівців із 150 підрядних організації (у т.ч. 30 — з Дніпропетровщини) філію «Зеленодольська» було зведено з дотриманням усіх надскладних техніко-технологічних вимог у традиційно стислий тримісячний термін — згідно до «Нібулонівського стандарту».Такі високі темпи зумовлені необхідністю відкрити об'єкт до початку жнив, щоб аграрії встигли з ним ознайомитися та оцінити безумовні переваги співпраці з компанією.

«Ми прийшли сюди на прохання агровиробників, депутатського корпусу Дніпропетровської області і місцевої громади. І ми йшли до цього довгих 12 років, адже до області нелегко потрапити. Тому мені надзвичайно приємно сьогодні вітати на нашому першому об'єкті на Дніпропетровщині всіх, хто доклався до його створення», — зазначив генеральний директор ТОВ СП «НІБУЛОН», Герой України Олексій Вадатурський.

Він підкреслив, що об'єкт будувався швидкими темпами, в умовах жорстких карантинних обмежень через пандемію коронавірусу: «Усі повинні знати, що тут працювало від 600 до 1500 будівельників у надзвичайних умовах самоізоляції, коли ні вони, ні до них не приїздили рідні. Тут постійно був підвищений контроль, щоби ніхто не захворів. І в таких надскладних умовах, коли всій країні було важко, ми збудували цей об'єкт.

Нам складно було завозити сюди обладнання, яке, в тому числі, надходило з уражених пандемією Іспанії, Німеччини, Великої Британії, Італії. Італійські фахівці спеціально для нас в умовах самоізоляції виготовляли обладнання і комплектуючі, і не змогли відправити його автотранспортом, а відправили морем. Тому цей об'єкт збудовано завдяки транснаціональній підтримці багатьох підприємств країн Європи та світу».

Цього червневого дня погода вирішила вкотре показати свій норов — чорні дощові хмари змінив ураганний вітер, здійнявши піщану бурю. Та, пролившись дощем, природа зрештою підкорилась нібулонівцям, зауважували учасники заходів, які не приховували захвату від почутого і побаченого.

Кожен новий об'єкт, завжди зазначає Олексій Вадатурський, є більш технологічним і довершеним порівняно з попередніми. Однак кожен вимагає злагоджених дій усієї команди і максимум майстерності від працівника до керівника.

Теперішній ландшафт довкола села Мар'янське, де зведено філію «Зеленодольська», є штучним. Він виник у середині 1950-х зі зведенням Каховського гідровузла — однойменних водосховища та шлюзу, які стали завершальним шостим щаблем каскаду таких гідроспоруд на Дніпрі. Вони були «складовою сталінського плану перебудови природи». Задля Каховського водосховища під воду пішли тисячі пам'яток історії і архітектури, 27 селищ, 3440 га орних чорноземів та 257 тис. га плавнів Запорізької та Дніпропетровської областей. Через наслідки такої «перебудови природи» під час зведення цього річкового термінала всім учасникам будівництва довелося добряче попрацювати.

Зокрема, тут забито 3311 паль (довжиною близько 56 км), забетоновано близько 25 тис. кв. м площ, змонтовано більше 5000 тонн металоконструкцій, прокладено понад 6,5 км мереж водопроводу та каналізації, більше 7,5 км мереж газопостачання та понад 95 км мереж електропостачання, автоматики та сигналізації, збудовано вантажний причал завдовжки 150 м.

Зусиллями компанії також буде виконано днопоглиблення акваторії причалу площею понад 8 га і близько 14 км водного підходу до акваторії від суднового ходу на р. Дніпро. Задля безпеки судноплавства будуть встановлені засоби навігаційної обстановки.

Потужність «Зеленодольської» становить 76 тис. тонн одночасного зберігання зернових, або до 300 тис. тонн упродовж року, що дозволить зняти з автомобільних доріг понад 12,5 тис. вантажівок щороку.

На цьому сучасному аграрному інфраструктурному об'єкті працюватиме більше 100 фахівців. Відтак бюджет громади щороку отримуватиме 5 млн грн податкових надходжень.

Як соціально відповідальний бізнес, «НІБУЛОН» інвестує в розвиток інфраструктури села. Відповідно до соціального договору 11 млн грн будуть спрямовані на вирішення актуальної проблеми водопостачання Мар'янського. Також компанія за власною ініціативою забезпечить освітлення вулиць, прокладе зручні тротуарні доріжки та облаштує сучасний парк відпочинку для місцевих мешканців.

Участь у відкритті перевантажувального термінала взяли міністр інфраструктури України Владислав Криклій, голова Дніпропетровської облдержадміністрації Олександр Бондаренко, голова Дніпропетровської облради Святослав Олійник, представники місцевої влади та підрядних організацій, журналісти.

За словами міністра Владислава Криклія, компанія «НІБУЛОН» демонструє унікальний приклад, коли за відсутності активної допомоги держави вже понад 10 років реалізується проєкт з відродження судноплавства і вантажних перевезень річками України. «Герой України Олексій Вадатурський вкотре довів, що коронавірус і коронакриза — це не тільки про виклики і проблеми, це ще і про можливості. Як нам повідомили, цей комплекс було збудовано за три місяці. Мій низький уклін. Я не знаю, скільки зусиль, скільки координації роботи і скільки треба було планувати, щоб його реалізувати», — сказав В. Криклій. За його словами, міністерство і уряд робитимуть усе, щоби такі підприємства мали кращі умови і могли розвиватися в Україні.

Голова Дніпропетровської ОДА Олександр Бондаренко підкреслив, що «НІБУЛОН» відповідає всім трьом ключовим пріоритетам із залучення інвестицій в область, які сформулювала для себе місцева влада, — економіка, інфраструктура, екологія. «Це екологічний проєкт, адже розвантажуючи автодороги і переорієнтовуючи перевезення на річку, ми здійснюємо менше викидів у повітря. Це проєкт, що дає змогу збільшувати експортний потенціал нашої області, а це запорука стабільного розвитку економіки. Ми дуже вдячні за цей проєкт компанії «НІБУЛОН». Чекаємо збільшення потужностей», — сказав О. Бондаренко. За його словами, в області мають намір створити умови, щоб компанія звела тут ще не менше 4 аналогічних терміналів.

Голова обласної ради Святослав Олійник додав, що місцева влада вдячна «НІБУЛОНу» за ті соціальні проєкти, які компанія бере на себе. «Окрім того, що тут будуть постійно працювати люди, ми ще отримаємо додатково роботу інфраструктури, яка пов'язана з територією. За це окреме спасибі. Я хотів би подякувати за цей приклад від імені всього депутатського корпусу і місцевого, і обласного рівнів, тому що він є унікальним прикладом взаємодії суспільства і бізнесу, коли всі раді результату», — підкреслив С. Олійник.

Думку голови облради підтримав і міський голова Зеленодольської ОТГ Андрій Савченко, зазначивши, що цей успіх не випадковий, а є результатом системної роботи Зеленодольської громади щодо залучення інвестицій, та висловив надію на те, що нове потужне підприємство на території громади сприятиме розвитку аграрного бізнесу, а нові можливості відкриють для аграріїв нові горизонти.

«Я думаю, що ми організуємо ефективну логістику в цій області, — наголосив Олексій Вадатурський. — Ми зробимо все, щоб аграрному сектору було де зберігати зерно, ми допоможемо вам стати суб'єктами зовнішньоекономічних зв'язків, бути експортерами, ми вас з'єднаємо зі світовими гравцями без посередників. Ми готові організувати вам валютні контракти, і це буде для вас додатковою діяльністю, додатковим доходом. Ми зробимо позитивний стрес для області, ми будемо прикладом для влади».

«Для сільгоспвиробників ми як провідник, як перекладач з іноземної мови на українську для бізнесу на зерновому ринку. Вони будуть мати можливість спілкуватися і експортувати зерно за валютними контрактами будь-яким суб'єктам Єгипту, Індонезії, Китаю та ін. Для них це перспектива. Відкривається світ. Ми як ворота для них у світ торгівлі», — зазначив гендиректор «НІБУЛОНа».

Олексій Опанасович щиро подякував усім, хто в той чи інший спосіб були причетні до зведення цього надсучасного об'єкта, такого собі «мерседеса» для вітчизняного аграрного споживача.

«Це було дуже важко робити, але ми це зробили», — підкреслив О. Вадатурський. Він нагадав, що компанія на початку карантинних заходів, від середини березня 2020 року, зробила капітальний ремонт занапащеної Миколаївської обласної інфекційної лікарні, перетворивши її на сучасний медичний заклад європейського рівня. Від себе додамо, про що Олексій Опанасович з трибуни не говорив: зробила це компанія за власної ініціативи, власними силами і коштами, під ключ. Щоб подарувати людям можливість безкоштовно дбати про своє здоров'я, а медикам — безпечно працювати в гідних умовах і протистояти не лише коронавірусу.

«Ми показали приклад, — вів далі нібулонівський керманич, — що навіть у такі непрості часи наша компанія, що об'єднує понад 7000 робітників, працювала. І я хочу сказати, що ніхто з наших людей не захворів».

Він також вибачився перед місцевими мешканцями, що цього дня не було можливості запросити їх на урочистості, щоби не порушувати умови карантину. Зазвичай, зауважив він, на відкриття таких об'єктів приходять і приїжджають із сусідніх населених пунктів тисячі людей, цілими родинами. Для них влаштовується справжнє свято, з концертною програмою і морозивом. Та висловив сподівання, що час для святкування ще настане.

Він також наголосив, що після сьогоднішньої зустрічі з фаховими керівниками, після побаченого і почутого ними на терміналі, він як людина, яка ледь не найбільше в країні зробила для розвитку судноплавства і суднобудування, сподівається бути почутим. «Ми боремося за українське, ми відстоюємо інтереси України! Ми хочемо налагодити діалог із владою», — сказав О. Вадатурський. І додав, що компанія «НІБУЛОН» збудувала вже 78 суден, і є досить потужним гравцем у галузі інфраструктурних проектів. Сьогодні в Україні і на Дніпропетровщини зокрема погані дороги, і в такому стані вони не через «НІБУЛОН». А компанія, працюючи на річці, змінить зернову логістику, скоротить плече автоперевезень до близько 100 км від поля до річкового елеватора. У такий спосіб зберігатимуться дороги, зберігатиметься екологія і здоров'я сотень тисяч людей.

«Там, куди ми приходимо, — є цивілізація. Де ми — там прозорі, чисті, відкриті податки. Більше 100 чоловік буде працювати, це близько 5 млн грн до місцевого бюджету. Це досить велика допомога місцевим органам влади і громаді», — наголосив Олексій Вадатурський.

Водночас однією з ключових перешкод для розвитку річкової галузі є відсутність єдиного підходу до реформування системи річкових перевезень, який був би закладений у профільний закон. Виступаючи перед учасниками заходів, міністр інфраструктури Владислав Криклій пообіцяв, що невдовзі до сесійної зали буде внесено такий законопроєкт про внутрішні річкові перевезення, який дозволить інвесторам розвиватися і відчути підтримку держави. Він висловив упевненість, що різночитання, щодо яких триває діалог учасників ринку і законодавців, завершаться винайденням загального знаменника, що сприятиме розвитку річкових перевезень і збільшенню фінансування галузі.

По завершенню офіційної частини учасники мали змогу ретельно обглянути об'єкт, поспілкуватись і зробити фото на пам'ять.

Багато слів щирої вдячності було сказано керівниками підрядних організації Олексію Опанасовичу особисто. Ми також не оминули нагоди поспілкуватись із ними. Ось що розповів нам Тарас Небоженко, співзасновник ТОВ «Тукуруй», яке виконувало гідротехнічні роботи на терміналі.

За його словами, їхня плідна співпраця з «НІБУЛОНом» розпочалась два роки тому, в ході реконструкції суднобудівно-судноремонтного заводу компанії, щоби мати змогу будувати 140-метрові судна, на кшталт NIBULONMAX. Там компанія саме працювала над складною причальною стінкою — подовжувала доріжки, гребінки, виконувала складні підводні та гідротехнічні роботи.

«Вода, на відміну від суходолу, — наголошує Т. Небоженко, — завжди припасає чимало несподіванок — геологічних, природних, погодних тощо. Адже коли будуєш на воді, ніколи достеменно не знаєш, що у тебе внизу. Однак ми з цим викликом упоралися і навіть отримали вдячність від компанії та особисто від її керманича і натхненника, Великої людини — Олексія Опанасовича Вадатурського, хоча тривалий час саме через складність робіт ми рухались із запізненням. З компанією надзвичайно комфортно працювати, в тому числі завдяки Сергію Васильовичу Беседіну, заступнику гендиректора з будівництва, який не лише знається на тонкощах усіх етапів будівництва і реально оцінює складність робіт, а може цю силу-силенну підрядників із їхніми проблемами координувати і надихати. Тому ми пишаємося нашою спільною роботою і цим об'єктом, який стоятиме надійно довгі роки».

Він також наголосив, що завдяки співпраці з «НІБУЛОНом» їм вдалося зберегти цінний кадровий потенціал, адже більшість працює в компанії з часу заснування 2000 року. Це фахівці найвищого рівня, досвідчені, які здатні проводити роботи будь-якої складності на воді та під водою. Те саме стосується й решти підрядних організації, які працювали на «Зеленодольській». Тому крім протистояння викликам і гідних заробітків, завдяки цьому проєкту компанії зберегли свій кадровий потенціал.

Щодо стану вітчизняної річкової інфраструктури, фахівець зауважив, що переважна її більшість перебуває у жалюгідному вигляді — її експлуатують, однак ніхто не займається ані профілактикою, ані ремонтом. Тому потрібна державна воля, щоби вдихнути в цю інфраструктуру життя.

Нижній Дніпро (від Запоріжжя до гирла) працює, середній (до Запоріжжя) і верхів'я (до Києва) поки майже не задіяні. Тим не менш, Т. Небоженко висловив упевненість, що скоро попит на ці об'єкти стрімко зросте. Через поганий стан доріг, через те, що річкою надійніше, простіше і незабаром має бути дешевше. І ми в Україні обов'язково відродимо вітчизняне судноплавство і суднобудування, відродимо Дніпро, про що так мріє і над чим невпинно працює Олексій Вадатурський і його команда.

Фото компанії «НІБУЛОН»

© 2018 ТОВ "Агромедіа-Про"