Статті

ЩО ДЛЯ ВАС Є ОРГАНІЧНА ПРОДУКЦІЯ?

А і насправді, що? Спробуйте визначити для себе.

Здоров'я родини і смачні наїдки. Здорова і успішна нація, бадьора дітвора. Збереження довкілля і природного розмаїття. Критерій успішності розвитку країни. Бізнес, що приносить користь і задоволення. Потенційно потужний експортний потенціал.

Такі відповіді почали давати наші співвітчизники тепер, адже насамперед їм на думку спадають позитивні емоції, коли йдеться про вітчизняну органічну продукцію. Щоправда, немало і таких, які вважають органічну продукцію звичайним обманом з боку виробників, бо того просто не може бути.

Так, через погану обізнаність населення і відчутну дорожнечу органічних наїдків порівняно з широко розповсюдженими харчами інтенсивного виробництва — споживання корисних і безпечним органічних продуктів залишається дуже обмеженим. Водночас на полицях магазинів достеменно органічні, із позначкою — зеленим листочком, молоко і молокопродукти, крупи, особливо у вигляді пластівців швидкого приготування, куряче яйце, чаї і спеції вже посідають гідне місце. Причому їхній асортимент дуже розгалужений. І коштують вони вже ненабагато дорожче від традиційних: вони, залежно від сегменту, є дорожчими на 10-30% — молоко і кисломолочка, а по деяких групах — на 30-40%. Найбільше по ціні різниться м'ясо і вироби з нього, адже для виробництва такої продукції спочатку мають бути органічними корми для худоби, які вирощені на органічному полі, де мінімум три роки не застосовувалась хімія.

«Процес формування та розвиток органічного ринку України об'єднує дуже цікавих людей, унікальні бізнес-характери та важливі для всього людства життєві цінності кожної органічної компанії, — зазначила Олена Березовська, президент ГС «Органічна Україна». — Проте потрібно постійно аналізувати стан розвитку та умови створення конкурентноспроможних виробничо-збутових ланцюгів. І сьогодні наша ставка на формування ефективного ринкового середовища саме в Україні, яка має три важливі складові: розвиток внутрішньої торгівлі, робота зі споживачем і посилення попиту на органічну продукцію. Функціонуючий внутрішній органічний ринок складе достойну конкуренцію для експорту упакованого продукту — таку думку має частина виробників, які розширюють свій асортимент і в товарних позиціях, і в напрямках переробки, маючи за мету — органічний продукт на столі кожного українця».

«Органічна переробка та збут — нові можливості для готового продукту» були темою проведеної 14 листопада в столиці VI Міжнародної конференції, яка зібрала чи не найбільшу кількість фахівців в галузі переробки і збуту української органічної продукції на внутрішньому і зовнішньому ринках. І хоча, на жаль, брендованих українських органічних продуктів поки що на зовнішньому ринку майже немає, тим не менш шанси на це у вітчизняних виробників і експортерів непогані. А от всередині країні вже присутня достойна кількість торгових марок органічної продукції, яку організатори заходу включили в 15 номінацій продукції.

За даними «Органічної України», за останній рік на 15% зросла кількості операторів органічного виробництва, які мають напрямок органічної переробки. «На сьогодні 60 компаній розвивають органічну переробку — це 9,8% виробників, які вже мають маркований органічний продукт для кінцевого споживача. Із 617 операторів ринку, станом на березень 2019 року, 86 мають переробку як вид сертифікованої діяльності, із них 60 операторів упаковують продукцію для торгової полиці.

Слід зазначити, що асортимент продукції буде повний, якщо врахувати фреш-групу — відповідно упаковані та марковані свіжі фрукти та овочі, які 2019 року більш упевнено заявили про себе на торгових полицях. За нашими даними, 14 компаній мають затверджене органічне маркування для плодоовочевої продукції, і більшість цієї продукції реалізовується на внутрішньому ринку», — зазначила О. Березовська.

Щодо вітчизняного експортного потенціалу, то стабільний попит на перероблену органічну продукцію зберігають країни Європейського Союзу, пожвавішав інтерес до неї з боку азійських трейдерів. Поки що наші аграрії є переважно постачальниками якісної органічної сировини, яку залюбки купують іноземці. Щоправда, вже є й українські компанії з постачання вже переробленої продукції — бакалії, соків і фруктових паст. Але це ще зовсім невеликий відсоток, і перероблений продукт переважно отримує європейський бренд. Проте — це гарна можливість стабільності для української компанії, яка в подальшому має відкрити шлях для виходу на зовнішні ринки української органічної продукції переробки під власним брендом.

«Про що ми мріємо? — запитує глава громадської спілки. — Про асортиментні полиці з органічним продуктом в усіх великих мережах України. Про невеликі органічні магазини зі своїм постійним покупцем. Про можливість легко і надійно придбати органічний продукт і сміливо рекомендувати його друзям. Мріємо про товарні стенди з українською органічною продукцією в торгових мережах по всьому світу, і не під іноземним брендом, а під українським. Для цього і об'єднуємо виробників органічних сертифікованих продуктів, бо разом ми — сила!»

Органічний напрямок розвитку вітчизняного АПК і надалі залишатиметься в полі зору уряду, попри припинення роботи Мінагрополітики, наголосила Інна Мєтєлєва, заступниця міністра розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України. І уточнила, що розвиток і просування органічного виробництва покладено саме на неї. У міністерстві буде створено спеціальний відділ — відділ політики якості, всі попередні напрацювання Міністерства агрополітики продовжуватимуться, і новий склад нового відомства працюватиме над створенням нормативно-правової бази для подальшого розвитку органічного сектору АПК.

Світовий ринок органічних харчових продуктів за останні 17 років зріс у понад 5 разів. Якщо станом на 2000 рік він оцінювався у $17,9 млрд, то на 2017 рік ця сума досягла значення майже $100 млрд. Про це зазначив директор «Органік Стандарт» Сергій Галашевський.

За його словами, Україна також дотична до цього тренду. Наша країна є одним із найважливіших постачальників органічної продукції до країни Євросоюзу: четверте місце у світі та перше серед країн Європи, що не є членами ЄС.

Звичайно, задля виходу на міжнародні ринки більшість українських виробників органічної продукції сертифікується відповідно до міжнародних стандартів і найчастіше — це стандарти ЄС. За даними органу сертифікації «Органік Стандарт», 2018 року найбільшими за обсягами органічними експортованими продуктами були такі: пшениця, кукурудза, спельта, ячмінь, жито; соя, горох, насіння соняшнику та ріпаку; чорниця (заморожена); яблука і яблучний сік (концентрат); просо і пшоно тощо.

Він також наголосив, що дедалі більше вітчизняних підприємств прагнуть експортувати не лише сировинну органічну сільгосппродукцію, а й напівперероблені та перероблені продукти. Так, 2017 року було здійснено першу вдалу спробу продати за кордон органічний український мед, а вже 2018-го обсяги експорту склали 300 тонн. «Крім того, за останні 3 роки значно збільшився обсяг експортованої замороженої малини, а 2018 року її було експортовано понад 400 тонн. Також ринок поповнився органічним цукром, виробник якого, ТОВ «Дедденс Агро», одразу став одним із головних гравців на європейському ринку органічного цукру з обсягами понад 800 тонн за минулий рік. Усього ж 2018 року Україна експортувала понад 70 різних органічних товарів», — повідомив він.

Вітчизняний ринок органічної продукції хоч і залишається незначним, але він поступово розвивається. Промовець нагадав, що періодом народження органічного руху вважається початок 2000-х років, а вже 2003 року перші українські органічні продукти з'явилися на полицях наших магазинів. Наразі органічна продукція представлена в переважній більшості потужних торговельних мереж, у супермаркетах та спеціалізованих магазинах у великих містах. До асортименту вітчизняної торгівлі належать: молочні та м'ясні продукти, крупи, борошно, макаронні вироби, рослинні олії, напої (фруктові/овочеві/ягідні соки, березові соки, трав'яні чаї), чорний та білий шоколад, консервовані продукти (ягідні пасти, сиропи, джеми), деякі овочі і фрукти тощо.

Важливо задачею для всіх учасників органічного ринку України є збільшення кількості та асортименту української органічної переробленої продукції насамперед для внутрішнього ринку, і на експорт.

«Органічне сільське господарство — це один із найбільш перспективних бізнесів, що сприяє переходу до сталого розвитку та зеленої економіки. Це важливо для людства, адже АПК забезпечує робочими місцями майже п'яту частину населення планети, але водночас є одним із найбільших забруднювачів довкілля і одним із найбільших споживачів питної води. А органічне сільське господарство сприяє відновленню родючості ґрунтів, збереженню біорізноманіття, зменшує негативний вплив на водні ресурси. Окрім того, органічні продукти позитивно впливають на здоров'я людини.

Органічні продукти харчування — це прибутково, смачно та корисно: для виробника, для споживача, для природи!», — резюмував Сергій Галашевський.

 

 

© 2018 ТОВ "Агромедіа-Про"