Статті

«ІТ-ОСВІТА ЩОДНЯ РОБИТЬ ЦІКАВІШИМ НАШЕ ЖИТТЯ!»

...Таким гаслом зустрічали днями дітлахи Жданівської ЗОШ на Вінниччині представників агропромходлингу АСТАРТА, Фонду BrainBasket та компанії Miratech, які впроваджують в України інноваційний освітній проект з отримання базової ІТ-освіти мешканцями сільської місцевості. Корпоративна соціальна відповідальність 25-річного агропромхолдингу АСТАРТА останніми роками трансформувалася від просто соціальної допомоги до розвиткових проектів із залученням сільських громад та активних стейкхолдерів. Компанія багато років плідно розвиває освітні проекти для молоді. В АСТАРТІ усвідомлюють, що у вік глобалізації і комп'ютерних технологій слід зробити максимально доступною комп'ютерну грамотність для широких верств населення сіл.

Смартфони, планшети і комп'ютери сьогодні є практично в кожному домі, тому діти часто засвоюють управління гаджетами навіть раніше, ніж навчаються говорити і ходити. Вчені пояснюють це ефектом сингулярності — коли технології із дефіцитних стають достатніми або переходять у так званий надлишок. І в подальшому цей процес лише прискорюватиметься.

Тому засвоїти ІТ-технології для дитини так само важливо, як вміти читати і писати. І що раніше малюк починає опановувати цікаві йому науки, то більше талантів він у собі може відкрити, втілити мрію і віднайти своє покликання в житті, присвятити його улюбленій справі.

Однак дотепер у сільській місцевості комп'ютери й Інтернет залишаються швидше екзотикою, а смартфони частіше використовуються як сучасний засіб зв'язку, для ігор і спілкування у соціальних мережах. Натомість можливості сучасної комп'ютерної техніки і технологій набагато перевищують ці застосунки, вони практично безмежні, бо не мають ні географічних, ні соціальних меж, вони відкривають глобальні можливості незалежно від віку, спеціальностей або схильностей людини.

Сутність цього спільного проекту полягає у створенні спеціалізованого ІТ-простору для сільських територій. При цьому дітям шкільного віку він покликаний надати базових знань із програмування і зацікавити їх ІТ-освітою, що дозволить їм швидше розвиватися та використовувати ці знання в майбутньому, у тому числі і в агробізнесі. Дорослих людей проект має навчити сміливо користуватися комп'ютером, Інтернетом і сучасними програмами та додатками.

Такий новий і глобальний інвестиційний проект з отримання базової ІТ-освіти селянами потребував ретельного обґрунтування і розробки, а також значної фінансової і технічної підтримки. Інвестиції агропромхолдингу АСТАРТА становили понад 1,5 мільйона гривень, які було вкладено в закупівлю комп'ютерної та офісної техніки, в деяких школах — меблів, комп'ютерного забезпечення. Також компанією надано фінансову підтримку вчителям-менторам — місцевим викладачам інформатики, які пройшли підготовку разом із менторами Фонду BrainBasket згідно з навчальною програмою. Фінансування навчальної програми також здійснено АСТАРТОЮ. Сьогодні проект працює вже у 18 селах.

Фонд BrainBasket розробив та надав навчальні програми для дітей та дорослих, відеокурс з робототехніки, а також готує викладачів до участі в проекті.

Компанія Miratech у рамках проекту відповідає за технічну підтримку комп'ютерної техніки та програмного забезпечення: первинна інсталяція обладнання та програмного забезпечення, а також оперативний ремонт техніки та мережевого обладнання, якщо таке виходить із ладу. Для цього в проекті задіяно сервісну мережу Miratech, яка покриває 560 міст та населених пунктів України. І такої розгалуженої мережі не має жодна інша ІТ-компанія, що працює в нашій країні. Реєстрація та відслідковування етапів вирішення технічних інцидентів провадиться через спеціальний центр технічної підтримки Help Desk/Service Desk.

Пілотний проект освітньої програми було започатковано в жовтні 2017 року на Полтавщині — в селах Озера, Лутовинівка і Староаврамівка. Тоді навички комп'ютерної грамотності отримали 50 дорослих і ще 40 школярів пройшли курс комп'ютерного програмування Scratch.

Його результати виявилися настільки приголомшливими, а зацікавленість з боку дітей та дорослих настільки сильною і масовою, що поточного року організатори вирішили поширити проект ІТ-освіти для дітей та дорослих уже на шість областей — Вінницьку (село Жданівка), Хмельницьку (села Радісне, Дружне, Бальківці та селище Наркевичі), Чернігівську (село Пакуль), Полтавську (села Троїцьке, Бугаївка, Крива Руда, Лютенька, Орданівка, Василівка, селище Шишаки та місто Глобине), Харківську (селище Коломак) та Черкаську (село Лящівка). До навчання має бути залучено не менше 220 дорослих і 150 школярів.

Насамперед, наголошують в АСТАРТІ, навчання є суто добровільним і безкоштовним для всіх учнів — мешканців місцевих громад. Воно проходить на сучасних комп'ютерах із залученням світових технологій та програм навчання у вільний від навчання і роботи час на території загальноосвітніх шкіл або сільських рад.

Цільовою аудиторією є діти віком від 9 до 11 років, які мають бажання отримати ІТ-знання, та дорослі, які хочуть підвищити свою обізнаність та комп'ютерну грамотність. Для цього набираються окремі групи — дитячі і дорослі, по 10 чоловік в кожній (хоча насправді людей дещо більше, бо не можна відмовити бажаючим). З кожною групою працюють ментор (дистанційно) та місцевий ментор (вчитель) безпосередньо в класі. До кожного заняття роздається дидактичний матеріал, в Інтернеті ці курси світового рівня (Harvard, MIT, Stanford) розміщено у вільному доступі (крім англійської є й український переклад). Дитяча програма — це адаптований курс британської освітньої організації Code Club, по якій діти навчаються основам програмування в ігровій формі з використанням візуальної мови програмування Scratch. Тривалість дитячого курсу розрахована на 12 занять (1-2 рази на тиждень), дорослого — на 14 занять (1-2 рази на тиждень).

Діти, крім навичок роботи з комп'ютером, вчаться програмуванню Scratch, розробленому одним із найкращих технічних університетів світу — Массачусетським технологічним інститутом (США), а також вивчають робототехніку, до якої також створено базовий відеокурс.

Такий комплексний підхід розвиває аналітичне мислення дитини і перетворює комп'ютери із виключно дорогої іграшки на джерело безмежних можливостей для навчання і практичного застосування отриманих знань. Наприклад, дитина може власноруч написати програму для спільної комп'ютерної гри або створити програму для механічного робота — він їздитиме по заданій траєкторії і виконуватиме накреслені завдання. Практичний досвід суттєво розширює кругозір малюка, розвиває аналітичне мислення і перетворює речі, які здаються фантастичними на перший погляд, на реальність.

Як уже йшлося, навчальна програма курсу для дітей базується на вивченні візуального програмування у Scratch. Дорослі, особливо це стосується жінок, у яких левову частку часу та сил забирають робота і хатні клопоти, отримують розуміння принципів роботи комп'ютера та його складових: від елементарного запуску і знайомства з офісними програмами (Word, Excel, PowerPoint або open-source) до роботи з браузерами й Інтернетом, електронною поштою, соціальними мережами, мессенджерами. Цей курс покликаний задовольнити не тільки побутові потреби мешканців сільських територій, але й дати їм можливість самостійно шукати інформацію для свого подальшого розвитку на посаді чи відкриття власної справи.

Щоби наочно ознайомитися з проектом 17 травня його організатори провели прес-тур до села Війтівці (раніше — с.Жданівка) Вінницької області, аби дати можливість представникам ЗМІ побачити, як впроваджується сучасна IT-освіта для дорослих та дітей у сільських громадах, поспілкуватися з учасниками проекту. АСТАРТУ на заходах представляла директор з розвитку корпоративного партнерства агропромхолдингу Світлана Мозгова, міжнародну компанію Miratech — віце-президент по розвитку бізнесу Олена Жиліч та менеджер роботи з ключовими клієнтами Світлана Моргуліс, благодійний фонд BrainBasket — менеджер Катерина Андрєєва.

«АСТАРТА спільно з громадами в рамках програми корпоративної соціальної відповідальності розробляємо паспорти розвитку громад, — розповіла Світлана Мозгова, — і обговорює з ними проекти, які мають розвивати громади. Тому ми підтримали в першу чергу ті громади, які висловили ініціативу в цьому проекті. Жданівська об'єднана територіальна громада є надзвичайно згуртованою — вона не лише ініціює, а бере на себе чималу відповідальність. Для нас це є першочерговим критерієм успішної співпраці, ми готові її підтримувати, бо розуміємо, що результат буде.

Тому ці 18 локацій на територіях ведення бізнесу АСТАРТИ вибрані саме з тими громадами, які націлені на розвиток. Тут люди як складова громади відвідуватимуть заняття, відповідально ставитимуться до процесу навчання, виконуватимуть домашні завдання. Для них це навчання дасть змогу реалізовувати майбутні проекти для громади».

«Вивчення ІТ-технологій учнями нашої сільської школи та дорослих представників громади є надзвичайно важливим для всіх нас, — наголошує голова Жданівської об'єднаної територіальної громади Станіслава Ядвіжина. — Адже в сучасному світі нам не обійтися без комп'ютеризації, без ІТ-технологій, які практично посіли своє місце в житті кожної сфери діяльності людини. Тому ми надзвичайно вдячні організаторам програми ІТ-освіти для сільських жителів і всіляко її підтримуватимемо і розвиватимемо».

Отже, Війтівці стали одним із 18-ти населених пунктів, де за спільною соціальною програмою Фонду BrainBasket, компаній агро- та IT-сектору (АСТАРТА, Miratech) відкрився IT-клас з новою технікою, сучасним програмним забезпеченням, а головне — інтерактивною освітньою програмою та якісно підготовленими викладачами. Наразі у Війтівцях сформовано дві навчальні групи: 20 дітей віком 9-11 років, які в ігровій формі вчаться основам програмування (середовище Scratch) та 20 дорослих — які опановують або вдосконалюють навички роботи з комп'ютером, Інтернетом, офісними програмами, додатками та навчальними онлайн-ресурсами.

На цьому проект аж ніяк не зупиняється. «Ми плануємо поширити програму IT-освіти на інші села та громади, а також доповнити саму навчальну програму: додати курси з веб-дизайну та системного адміністрування», — розповідає керівник проектів з КСВ АСТАРТИ Лілія Марачканець.

Цього дня Україна відзначала національне свято — День вишиванки. Тому крім айтішних уроків у дітей та дорослих журналісти мали змогу ближче познайомитися зі школою та її учнями, бути присутніми на урочистостях з нагоди свята і роздивитися приготовлені власноруч дітьми солодкі кулінарні витвори.

Скажу чесно, за життя я побувала в багатьох чудових школах. Але в цій мені самій хотілось би вчитися або працювати: зовнішня ошатність і прибраність цілком співпадають зі спільним внутрішнім світом дітлахів і учителів. Тут панує справді родинна атмосфера взаєморозуміння і взаємоповаги, діти чемно вітаються з кожним, бо тут така традиція. Сучасні оснащені класні кімнати, максимальна інформативність у шкільних коридорах, і якби не інформаційні стенди українською і не наша рідна символіка, можна було би подумати, що ми в приватній закордонній школі.

«Наша школа є осередком креативності і творчості у сільській місцевості, — так стисло і просто представила ввірений їй навчальний заклад директор і викладач молодших класів від Бога Тетяна Лучицька. — Ви переконаєтесь у тому, що ІТ-освіта є надзвичайно корисною. І переконаєтеся в успіхах, які роблять наші діти в цій галузі».

Першим розпочався урок у дитячому класі Жданівської ЗОШ. По всьому було видно, що кожен із 19 учнів, переважно другого-четвертого класу, не просто з цікавістю, а зі справжнім захопленням ставиться до цього факультативу. Діти з нетерпінням чекають п'ятниці, аби після уроків знову поринути у світ комп'ютерних технологій, які потроху почали відкривати для малюків свої надзвичайні можливості. З дитячих облич на нас дивилися зацікавлені дорослі оченята.

Тому, розповівши дітлахам про мету сьогоднішнього заходу, Світлана Мозгова сказала: «Цим освітнім проектом ми хочемо сказати на всю Україну, що ми — українці, вчимося і працюємо, бо хочемо жити краще! Ми вивчатимемо і навчатимемо всіх сучасним технологіям, і нас буде багато. Тому ми не боятимемося викликів сьогодення і готові до завтрашнього дня.

Гаслом АСТАРТИ є сповідуваний її засновником Віктором Петровичем Іванчиком принцип: «Прагнути до неможливого, щоб досягти максимального». Тому навчайтеся із задоволенням, мрійте і йдіть за своєю мрією, якою би нездійсненною вона не видавалася».

Діти опанували вже 10 уроків, кожен з яких має не лише захопливий зміст, але і назви: «Нахабний краб», «Лабіринт», «Загуглені в космосі», «Хрустальна куля» тощо — щоби дитині було максимально цікаво та легко робити складні речі.

Першими плодами своєї роботи відверто пишається місцевий ментор — шкільна вчителька інформатики Валентина Ткачук, яка заради неї пройшла запропоновані організаторами спецкурси. Вона зазначає, що, можливо, не всі стануть у подальшому програмістами, однак ця програма вчить дітей логічно мислити, допомагає краще орієнтуватися в інших предметах, пробуджує інтерес до навчання.

До завершення жданівцям залишилося лише декілька занять, і наприкінці курсу діти захищатимуть будь-який із розроблених проектів на вибір. Найкращі продовжуватимуть більш серйозно вивчати програмування дистанційно, бо вже мають навички для результативного пошуку Інтернеті і вміють ним правильно користуватися.

Курс для дорослого покоління, яке в поточній групі складається з людей віком від 20 до 50 років, більш практичний. Крім звичних уже для більшості містян комп'ютерних можливостей (які зблизька виявилися не такими вже і «лякаючими»), особливе захоплення у слухачів викликали можливості «хмарного середовища»: коли власні збережені файли можна відкрити будь-де і будь-коли.

«Завдяки отриманим навичкам люди стають більш цікавими для роботодавців, — пояснює участь АСТАРТИ в цьому нехарактерному поки для аграрного сектору напрямку корпоративної соціальної відповідальності пояснює Світлана Мозгова. — Сьогодні ринок праці потребує спеціалістів, які можуть швидко навчатися і перевчатися, бо ніхто не посадить неука за сучасний трактор чи комбайн».

Також, за її словами, дуже важливо, щоби фермер або приватник мав постійне достовірне джерело інформації. Тоді він не слухатиме чутки, розбиратиметься в кон'юнктурі ринку і застосовуватиме лише перевірені агротехнології. «Ми готові співпрацювати з такими виробниками, — запевняє вона, — замовляти вирощувати для нас продукцію, пропонувати вигідні умови і навчати їх».

Дуже важливим, на переконання астартівців, є те, що, опанувавши ІТ-грамотність, люди можуть займатися будь-якою цікавою справою, не обмежуватися агровиробництвом. Навчання підприємницькій діяльності без ІТ-грамотності сьогодні неможливе. Кон'юнктура ринку праці швидко змінюється, через роботизацію відкриваються нові сфери діяльності. Зараз немає проблем з освітою — ти можеш отримати будь-який урок дистанційно, причому навіть українською. Люди навіть не знають, що таке існує.

Щодо майбутнього дітей, то кількість і фах сільських вчителів поки відстає від міського рівня. А доступ до мережі Інтернет дає змогу сільським дітям дистанційно навчатися. Вони зможуть опанувати будь-який фах, починати втілювати свою мрію вже зараз. Це дуже важливо, щоби людина з дитинства привчалася управляти сучасною комп'ютеризованою технікою, не боялася її.

І найголовніше — відтак села не стогнуватимуть. Наша країна зможе розвиватися, бо талановиті грамотні люди не їхатимуть на заробітки, а залишатимуться на Батьківщині розвивати різні сфери бізнесу.

Фото надані компанією АСТАРТА

© 2018 ТОВ "Агромедіа-Про"