Статті

НЮАНСИ ПРИ ЗВЕДЕННІ СИЛОСІВ, АБО ХЛОПЦІ, УЧІТЬ МАТЧАСТИНУ!

В Україні триває елеваторна революція. Вона розпочалася, коли аграрні підприємства зрозуміли, що зерно — вельми прибутковий товар, який варто не відразу продавати. Разом із тим, реконструювати старі схованки, що залишилися від радянського часу, вже не було сенсу. Краще збудувати нові і сучасні.

Таку тезу в ході Семінару-дискусії «Будуємо елеватор: як вибрати оптимальну «банку» озвучив його організатор, директор «ПроАгро Груп» Микола Верницький.

Тож обсяги виробництва і торгівлі зерном мають тенденцію до зростання, зазначив він. І великі трейдерські компанії намагаються сконцентрувати свої запаси в одному місці.

Малі і середні підприємства мають іншу мотивацію до зведення власних зерносховищ — краще побудувати елеватор і продавати зерно не відразу після збирання, а з часом, коли ціна на нього буде вищою.

Про необхідність враховувати безліч нюансів перед будівництвом і в його процесі розповідали фахівці компаній, які виробляють і встановлюють силосні вежі.

 

Директор ТОВ «Креатив-Агромаш» Юрій Андрієвський розповів, що технологія, за якою компанія зводить силосні вежі, розроблена ще 1968 року німецьким вченим і промисловцем Ксавером Ліппом. Подібні силоси встановлені у понад 80 країнах світу.

Компанія наразі має кременчуцьку прописку і володіє власною виробничою базою. Вона переїхала з Криму на материкову частину після окупації росіянами півострова. Власна виробнича база дозволяє підприємству зводити елеватори повністю з виготовлених самостійно власних матеріалів, крім метизів.

Зараз у розпорядженні компанії три установки для монтажу силосів: починали з однієї, але дві зробили власноруч, скопіювавши закордонні аналоги.

«Наші силоси універсальні, дозволяють зберігати зернові, а також вологу і суху щепу, що дуже важливо, оскільки силоси болтової зборки для зберігання вологих продуктів не пристосовані», — сказав він.

За два роки компанія побудувала понад 30 силосів. Силосні вежі виробляють діаметром від 4,5 до 27 м. Максимальна силосна банка за зберіганням — 5 тис. т. За словами директора підприємства, зараз проектуються силоси більшого діаметру і висоти, але тут не гнатимуться за 10-ти і 15-тисячниками.

Технологія Lipp передбачає формування силосної вежі за допомогою спеціального устаткування, яке горизонтально з'єднує полоси металу за спіраллю за допомогою подвійного загинання. Таке з'єднання утворює на стику полос 20 мм загин, який виходить на зовнішню сторону силосу і стає горизонтальним посиленим ребром жорсткості для конструкції.

Таким чином силосну банку немов «викручують» вгору по спіралі. Коли ж полоса металу закінчується, до неї приварюють наступну, герметизуючи шов, і продовжують викручувати силос. На певному етапі спіраль згори вирівнюють по горизонталі і монтують дах і супутні елементи. Потім, після перевірки даху на герметичність, зведення силосу триває. Таким чином силос немов зростає з землі, а точніше з бетонного фундаменту. Це дає змогу зекономити на використанні підйомних механізмів.

Товщина сталі на нижніх ярусах силосу становить 4-4,5 мм, на середніх — 3 мм, верхніх — 2 мм. Швидкість монтажу — 5 м/год, що дозволяє за 14 годин викрутити 5-тисячник.

Гарантія на експлуатацію — 30 років, на безплатне обслуговування — близько 5. Підтвердженням такої гарантії є працюючі силоси на Кіровоградщині, зведені за цією технологією 1971 року. При такому методі виробництва неможливе використання неякісного металу: при утворенні з'єднання формуванням у вальцовочній машині, або ж безпосередньо при загинанні неякісна сталь просто руйнується.

«Ми продаємо силоси не як виріб, а я к вже готову змонтовану конструкцію»,— зазначив Юрій Андрієвський.

Рівна внутрішня поверхня силосу, яку передбачає технологія Lipp, дає переваги, якщо зерно погано вентилюють і на ньому утворюється конденсат. Якщо ж стінки нерівні, а температура знижується, при недотриманні технології зберігання верхній шар зерна вкривається кригою і при розвантаженні силосу не зсипається, а цілим змерзлим шаром опускається до низу, просто зминаючи ребра жорсткості, руйнуючи силосну башту. 

* * *

Руслан Демчук, старший регіональний представник KMZ Industries (до того «Карлівський машинобудівний завод») переважно відповідав на найбільш поширені запитання замовників.

Компанія використовує класичну технологію виготовлення силосів, коли металеві листи з'єднуються між собою болтами, а для надання конструкції жорсткості сам метал вигинається хвилями.

Чому саме металевий силос, а не склад підлогового зберігання?

— Наявність автоматичної системи активної вентиляції.

— Можливий контроль рівня зерна.

— Система контролю температури з виведенням на персональний комп'ютер.

— Повністю автоматичне завантаження і вивантаження зернових, а відтак і менші фінансові і часові затрати.

— Велика продуктивність завантаження та вивантаження зерна. З досвіду компанії, клієнти вантажать 2-2,5 вагони на годину.

— Можливість фумігації.

— Швидкий монтаж або, за необхідності, і демонтаж силосів.

— Ефективне використання виробничих площ. Тобто на відносно невеликій ділянці можна побудувати елеватор зі зберігання 50-100 тис. т, для підлогового зберігання такого обсягу площа знадобиться значно більша..

Силосне зберігання має і недоліки.

— В одному силосі можна зберігати лише одну культуру.

— Бій зернової маси при подачі першої партії в порожній силос.

— Для взяття прямої проби зернової маси слід відкривати нижню засувку, і можливо відібрати для проб лише те зерно, яке знаходиться внизу.

Силос на конусному чи плоскому днищі — який обрати?

Силоси з конусним дном мають обмеження по ємності: від 11 до 1,5 тис. т. Їх здебільшого використовують для короткотермінового зберігання, а також у таких технологічних операціях: для авто- та залізничного відвантаження, як оперативну ємність до і після сушіння зерна, як ємність для зберігання зернових відходів.

Також в деяких випадках силоси з конусним дном можна використовувати і для довготривалого зберігання: нішевих культур, наприклад, гірчиці, пивоварного ячменю, а також шроту. Щодо останнього, доповідач відмітив, що шрот слід зберігати в конусах з кутом нахилу 62 градуси, щоб забезпечити безперешкодне його висипання.

Силоси на плоскому днищі використовуються для довготривалого зберігання всіх груп зернових. Утім, інколи їх також можна використовувати для короткотермінового зберігання, наприклад, як ємність накопичення в точках перевантаження зернових на залізничні колії.

Який шар захисного покриття потрібен?

Шар цинкового покриття сталі, з якої виготовляються силоси KMZ, становить від 275 до 600 г/м2 залежно від потреб замовника. Якщо елеватор розташовано поблизу моря, бажано використовувати 350-450 г/м2. Для найбільшої захищеності від корозії використовується метал з шаром цинку 600 г/м2.

Який краще обрати силос по висоті?

Найменш витратними є силоси, де висота співпадає або майже співпадає з діаметром. Тобто, наприклад, для силосу на 3 тис. т, краще обирати силос діаметром 18,3 м і висотою 18,8 м. Для 5 тис. т ці показники становитимуть 22 і 22,4 м.

Хоча, чим більший силос в обсязі, тим він дешевший, у перерахунку гривні на об'єм зберігання. Тобто, краще за можливості взяти один силос на 10 тис. т, ніж два по 5 тис. т.

Які найпоширеніші помилки при будівництві фундаменту силосу?

KMZ хоча й не будує фундаменти, однак має технічні завдання, які мають віддаватися стороннім підрядникам.

На етапі проектування необхідно прорахувати опорну здатність ґрунту, розрахувати опорну здатність паль, передбачити ніші для розташування аероканалів.

На етапі будівництва фундаменту найпоширенішими помилками є: невитримані геометричні розміри каналу, нерівна поверхня фундаменту зі значним відхиленням від горизонту, неправильна герметизація секцій, підземних галерей, або ж взагалі відсутність герметизації. До речі, останній пункт, за словами пана Демчука, може привести до затоплення підземних галерей.

Чи є якісь фінансові програми по здешевленню будівництва?

Можна отримати відшкодування 20% вартості — ця державна програма діє за підтримки Мінагрополітики. Відшкодування можуть отримати тільки ті аграрії, хто є безпосередніми виробниками зернових.

* * *

Олексій Грушко, директор ТОВ «Варіант Агро Буд» (м.Харків), зазначив, що у світі і в Україні дуже затребуваними є силоси, збудовані за класичною технологією з великими обсягами зберігання. Компанія — лише одна зі складу великої виробничої корпорації, яка переробляє 86 тис. металу на рік, і складається з 10 підприємств, що займаються металообробкою. Тож з металом тут працювати вміють.

«Бажано, щоб питання вартості при обранні обладнання відходили на другий план. Ми щоразу стикаємося з ситуацією, що замовники, особливо ті, які не мають досвіду будівництва зерносховищ, ще не обпеклися на своїх помилках, в першу чергу, розглядають комерційні пропозиції виробників з точки зору лише ціни. Кожен, хто планує будувати елеватор, має розібратись, за рахунок чого виникає певна вартість обладнання — матеріали та комплектуючі, з яких вироблено устаткування, конструктивні особливості обладнання, витрати на виробництво, тощо. Важливо враховувати, які технічні умови потрібно виконати безпосередньо для кожного конкретного проекту, для зберігання конкретних культур, для конкретних умов, щоб отримати максимальний економічний ефект. Так глибоко не занурюються. Саме це і є причиною того, що обладнання не витримує навантажень, скорочується термін експлуатації, призводить до поломок і, як наслідок, не дає запланованого економічного ефекту. Я наведу простий приклад: транспортери можуть мати умовну продуктивність 100 т/год. В одному випадку ланцюг транспортеру може мати швидкість руху 0,53 м/с, в іншому — 0,76 м/с. У першому випадку, зернові культури будуть переміщені без критичного биття зерна. У другому, відбуватиметься зниження ціни зерна, бо відбудеться його биття через більшу швидкість. При цьому, вартість транспортера з більш високою швидкістю ланцюга буде нижчою, оскільки металоємність короба транспортера при його виготовленні менша, використання додаткових матеріалів (футерування) менше, вартість редуктора з більшою швидкістю також буде менша. І при цьому, фермер буде постійно втрачати кошти при реалізації зерна з більшим відсотком биття (меншого ґатунку) протягом усього періоду експлуатації такого обладнання», — зазначив він.

Що ж до обрання оптимального варіанту силосу для клієнта, то це завжди діалог, в якому підбираються найкращі пропозиції згідно до умов замовника, підкреслив експерт.

* * *

Доповідачі семінару відповіли на запитання, які пролунали із зали:

Хто зазвичай винен у тому, що силоси падають?

Переважна більшість випадків припадає на помилковий монтаж, наприклад, перетягнуті з'єднувальні болти. Невелика частина припадає на неправильну експлуатацію. Також часто стають на заваді екстремальні погодні умови.

Як контролюється при монтажі затягування болтів? Адже від цього залежить довговічність використання силосу?

Якщо це є шеф-монтаж, то це контролює шеф-монтажник (тобто на монтажі присутній представник заводу). Наявні багато випадків, коли були перетягнуті болти, не прокладений герметик. Замовник знаходив протікання, тож завод наймав альпіністів і переробляв. У будь-якому випадку разом із силосом надається паспорт, як треба його монтувати, використовувати при розвантаженні тощо.

Як відібрати проби з верхнього шару зерна у силосі?

В інструкції по експлуатації зазначається, що коли силос повний, всередину доступу немає. Відбір проб може здійснюватися лише знизу, тільки з центральної засувки. Якщо хочете взяти пробу з верхнього шару, потрібно буде перекачати весь силос, що коштуватиме дуже дорого. Доповідачі наголосили на небезпечності проникнення до заповненого силосу через верхній люк з ременем, зі страховкою (були випадки, коли такі сміливці просто тонули в зерні, а щоб їх витягти доводилося розрізати силос). Повну відповідальність при цьому нестиме керівник підприємства, де це сталося.

Яке снігове навантаження мають витримувати силоси?

Компанії-учасники пропонують силоси з дахами, які витримують навантаження від 180 кг/м2 і від 240 кг/м2. На твердження одного з учасників, в Україні снігового навантаження понад 180 кг/м2 не буває. Під замовлення можна збільшити цей параметр, але це підвищить ціну конструкції.

* * *

Значна частина браку, який призводить до руйнування силосів, припадає на некваліфікований монтаж обладнання. Шеф-монтаж не завжди врятовує, адже клієнти шукають монтаж подешевше, що не завжди гарантує його якість. Один з учасників семінару запропонував виробникам елеваторного обладнання об'єднатися в асоціацію чи ще якимось чином сертифікувати монтажників на підряді на право збирання силосних конструкцій, а також проводити переатестацію цих підрядних компаній.

© 2018 ТОВ "Агромедіа-Про"