Статті

ВІДРОДЖЕННЯ СУДНОБУДУВАННЯ ПОЧИНАЄТЬСЯ З МИКОЛАЄВА!

Коли в серпні 2009-го сільгосппідприємство «НІБУЛОН» спускало на воду перші чотири несамохідні вантажні судна (баржі) зі стапелів заводу «Вадан Ярдс Океан», мало хто вірив, що воно дотримає слова і незабаром створить власний аграрний флот. Відтоді минуло зовсім небагато часу, і невтішна доля, на жаль, спіткала завод, із яким припинилося будівництво повнотоннажних суден у нашій державі. Якщо немає заводу, його слід створити, вирішив лідер аграрного ринку «НІБУЛОН». І всупереч всім негараздам, не просто створив власний флот у рамках розпочатого того ж 2009 року інвестиційного проекту з будівництва елеваторів і річкових терміналів, а також несамохідних суден та буксирів. Він розвинув цей проект до загальнонаціонального, небаченого дотепер за масштабами інвестицій і розмахом, який має на меті відродження річок Південний Буг і Дніпро як судноплавних транспортних артерій України. Підприємство відродило судноплавство Південним Бугом від Миколаєва до Вознесенська, у стислі терміни власними силами і коштом поглибивши дно і зробивши суднохідними 102,3 кілометра річки. Цьогоріч також відкрито регулярні пасажирські перевезення нібулонівськими човнами на підводних крилах Південним Бугом та Дніпром. «НІБУЛОН» також відродив суднобудування в рідному Миколаєві, повернувши місту корабелів історичну славу, створюючи передовий і найвисокотехнологічніший суднобудівно-судноремонтний завод «НІБУЛОН» і власним прикладом закликаючи бізнес розвивати цю стратегічну галузь.

Днями відразу три, без перебільшення, доленосні для України події сталися в Миколаєві на суднобудівно-судноремонтному заводі компанії. Городяни і гості міста, працівники компанії і представники влади, а також численні високоповажні посланці дипломатичного корпусу були присутні на урочистих заходах: відкритті ХХІІІ Міжнародної виставки «Суднобудування-2017» та ХV Спеціалізованої виставки «Водний транспорт», відкритті новозбудованого заводського цеху металообробки та спуску на воду нового буксира проекту 121М «Анатолій Ганькевич». Завершальним у порядку денному став круглий стіл з питань розвитку внутрішніх водних шляхів України, а також шляхів розвитку суднобудівно-судноремонтного заводу «НІБУЛОН».

СвЯткового дня 24 травня 2017 року зазвичай режимне підприємство — суднобудівно-судноремонтний завод «НІБУЛОН», гостинно від самого ранку відкрило двері всім бажаючим. День видався спекотним, тож господарі щиросердно пригощали відвідувачів прохолодними напоями і морозивом. Традиційно великій кількості дітлахів, які прийшли або з батьками, або цілими класами, також дісталися повітряні кульки і прапорці.

Приємно вразила територія підприємства. Від початку роботи 2013-го за декілька років із напівзруйнованої, занедбаної і сірої промзони, де впору було би знімати голлівудські бойовики, вона перетворилася на цивілізоване містечко з ошатними будівлями, асфальтом на проїжджій частині і тротуарах, з доглянутими деревами, газонами та уквітчаними клумбами. І лише фахівці знають, скільки сил і праці стоїть за цим архітектурним дивом.

Та головна родзинка підприємства всередині. Насамперед, це люди — близько 650 кращих із кращих представників суднобудівної і судноремонтної галузей, адже в місті це поки єдине таке підприємство. І обладнання, яке завозиться з передових морських держав світу, швидко монтується й відразу приступає до роботи. Разом із тим триває повне відновлення і будівництво нових цехів, адже попереду значне розширення потужностей заводу. Гості мали змогу переконатися в тому на власні очі.

Суднобудівне підприємство цього доленосного дня відвідали високоповажні гості, серед яких — голова Миколаївської облдержадміністрації Олексій Савченко, міський голова Миколаєва Олександр Сєнкевич, Надзвичайний та Повноважний Посол Бельгії в Україні Люк Якобс, заступник Надзвичайного та Повноважного Посла Швейцарії в Україні Крістоф Шпета, начальник економічного відділу посольства Нідерландів в Україні Ріні Бус, виконуючий обов'язки голови ДП «Адміністрація морських портів України» Райвіс Вецкаганс, заступник голови Херсонської облдержадміністрації Олександр Адамчик, президент Асоціації суднобудівників України «Укрсудпром» Віктор Лисицький.

Особливим цей день став для ветеранів суднобудівної галузі, які присвятили їй усе життя. Зокрема, для директора заводів «ім. 61 комунара» і «ЧСЗ» (1986-1996 рр.) Ігоря Овдієнка,заступника генерального директора суднобудівного заводу з персоналу (1990-1996 рр.) Володимира Яковлєва, кавалера трьох орденів Трудової слави Івана Некряча та інших.

Урочистості розпочалися з відкриття виставок і нових цехів заводу. Почесні гості зазначили неоціненну роль компанії «НІБУЛОН» та її засновника і беззмінного гендиректора упродовж більш чверті століття, Героя України Олексія Вадатурського у всебічному розвитку нашої держави. Цього дня йшлося саме про комплексну і стратегічну для будь-якої країни водну галузь, — про суднобудування, вантажне і пасажирське судноплавство та судноремонт. Наразі в Україні вона отримала міцний поштовх для розвитку саме в Миколаєві, на підприємстві, яке давно зламало всі рамки і стереотипи, яке ставить перед собою фантастичні, на перший погляд, задачі, виконує їх в максимально стислі терміни і невпинно рухається вперед, залучаючи все те передове і прогресивне, що тільки є сьогодні у світі. І яке впевнено дивиться вперед.

Після слів привітання голова Миколаївської облдержадміністрації Олексій Савченко звернувся до Олексія Вадатурського: «Шановний Герой України! Чому я так кажу?! Бо всі наші розмови з будь-якого приводу піднімають мені настрій, тому що Олексій Опанасович — найдостойніша людина. Людина з державницькою позицією, людина, яка турбується про людей. Сьогодні він показує знаменний приклад: у держави повинен бути флот. Це саме те, з чого починається Миколаївщина — з суднобудування. На жаль, державні суднобудівні заводи в Миколаївській області не працюють, не виконують свої завдання. Але я дуже сподіваюся, що зважаючи на цей приклад, держава подолає цей рубіж і почне відновлювати суднобудування. Я вдячний компанії «НІБУЛОН», яка відроджує славні традиції. Упевнений, що дуже скоро побудовані компанією судна стануть основою українського судноплавства. Тому Миколаївська ОДА і «НІБУЛОН» — дружні партнери. Побудуємо разом українську соборну державу!»

Мер Миколаєва Олександр Сєнкевич подякував компанії та особисто Олексію Вадатурському за те, що вони взяли на себе відродження тематичних виставок з судноплавства в Миколаєві. Він наголосив, що саме завдяки «НІБУЛОНу» суднобудування в місті корабелів відновлюється. «Сьогодні в Миколаєві будується мало суден, — сказав він, — але це вже багато в порівнянні з тим, що було 10 років тому. Суднобудування відроджується руками людей, які живуть цим. Ми бачимо нові корпуси, бачимо спуск на воду нових суден. Це хороший знак і для України, і для нашого міста». Він наголосив, що Миколаїв, попри критичну ситуацію в галузі, поступово стає лідером суднобудування. «На жаль, сьогодні немає державної підтримки суднобудування, констатував О.Сєнкевич. — Я думаю, що потрібно максимально знизити податки, надати пільги, щоб ті напрямки, які не розвивалися, почали відроджуватися. Це ж стосується річки. Якщо у нас сьогодні не працює річка, то якщо обкладати її ще додатково річковим збором, вона ніколи не відновиться». Він також зауважив, що завдяки «НІБУЛОНу» нині поступово починає працювати Південний Буг, перевозячи вантажі і пасажирів.

Мер також запропонував, враховуючи величезний наплив відвідувачів, наступного року організувати суднобудівну виставку в іншому місці — на більшому майданчику. Очільник Миколаєва також висловив сподівання, що в подальшому завдяки «НІБУЛОНу» країна постійно спостерігатиме за спуском на воду нових суден і відкриттям нових виробничих потужностей на підприємствах суднобудування.

Щирі слова підтримки і вдячності почули працівники компанії і гості заходів з боку представників дипломатичного корпусу країн — лідерів галузі судноплавства і суднобудування. Зокрема, Надзвичайний і Повноважний посол Бельгії в Україні Люк Якобс зазначив: «Мій візит сьогодні має символічне значення, оскільки далекого 1895 року саме бельгійські інженери заснували в Миколаєві суднобудівний завод. Тому мені надзвичайно приємно спостерігати, як динамічно й ефективно розвивається суднобудівна галузь в Миколаєві завдяки роботі «НІБУЛОНа». Мені приємно відзначити, що це новий тип підприємницької діяльності в Україні — прозорої і чесної, якою є робота цієї компанії. Такі компанії, як «НІБУЛОН», надихають міжнародних партнерів на спільну діяльність, зокрема, бельгійські компанії, які із задоволенням розглядають можливості співпраці з Україною і «НІБУЛОНом». Бельгія — це лише маленька частина тієї великої мапи співпраці з іноземними контрагентами, де «НІБУЛОН» розвиває свою діяльність».

Висловив суцільну згоду з колегою заступник Надзвичайного і Повноважного посла Швейцарії в Україні Крістоф Шпета. Він сказав: «Швейцарія — це світовий торговельний центр, в якому міжнародні торговельні компанії забезпечують третину сукупного обсягу світових продажів. Посольству Швейцарії надзвичайно приємно, що «НІБУЛОН» також представлений в Швейцарії». Дипломат нагадав, що офіс «НІБУЛОНа», розташований в місті Невшатель, є важливою сполучною ланкою між українським підприємством та провідними інвестиційними банками і міжнародними трейдерами Швейцарії, Європи та світу. «Тільки такі успішні підприємства, як «НІБУЛОН», — наголосив він, — можуть досягти успіху в залученні фінансування від провідних фінансових інститутів. Тому особлива подяка ЄБРР та Європейському інвестиційному банкові за участь у проектах «НІБУЛОНа». Довгострокове планування, створення належних робочих місць, турбота про своїх співробітників, освітні проекти, турбота про навколишнє середовище, співпраця з місцевими громадами — здавалось би, йдеться про якесь мега-сучасне підприємство зі США або Центральної Європи. Але це «НІБУЛОН». Я дуже сподіваюся, що Україні, яка має вихід до Чорного та Азовського морів, що володіє такими потужними річковими артеріями, як Дніпро, Дунай і Південний Буг, вдасться повернутися до вищої ліги морських і річкових держав. Я вітаю «НІБУЛОН» з успішним завершенням чергового масштабного проекту і бажаю успіху і процвітання всім миколаївцям та їхнім сім'ям!»

Душевно і дуже тепло привітала присутніх Ріні Бус — начальник економічного відділу посольства Нідерландів в Україні. Вона висловила щире захоплення всім побаченим, адже її дитинство пройшло неподалік від Амстердама, від промислового порту. «Тому всі ці буксири, баржі — це все моє рідне, і я відчуваю себе тут, як вдома, — сказала вона. — Мені приємно відзначити, що Миколаїв отримав цей імпульс — до відродження суднобудування тут і в цілому в країні. Нам приємно відзначити, що «НІБУЛОН» співпрацює з великою кількістю іноземних партнерів, ділячись своїм невичерпним досвідом в цій галузі і продовжуючи розвиватися».

Приємно вразив своєю відвертістю і щирою державницькою позицією виступ виконуючого обов'язки голови ДП «Адміністрація морських портів України» Райвіса Вецкаганса. Він зауважив, наскільки важливо, що такі тематичні виставки проходять саме в Миколаєві, в місті з величезними суднобудівними традиціями. «Окремо хотілось би сказати з приводу компанії «НІБУЛОН». Сьогодні АМПУ займається залученням фінансування для проектів з розвитку нашої галузі. Ми співпрацюємо з ЄБРР і знаємо, які вимоги виставляються навіть до державних компаній в Україні. І ми повинні пишатися фактом, що бачимо реалізацію проектів із міжнародним фінансуванням приватної компанії. Зі свого боку хочу наголосити, що АМПУ сьогодні має понад 120 плавзасобів — буксирів, катерів і різного виду функціональних суден. Нами вже затверджена програма розвитку цього флоту. І я дуже сподіваюся, що в майбутньому ми в такому самому складі зможемо тут спостерігати, як катери і буксири нашої компанії будуть спускатися на цьому заводі», — сказав Райвіс Вецкаганс.

А президент Асоціації суднобудівників України «Укрсудпром», політик і громадський діяч, який більше 25 років віддав ЧСЗ, Віктор Лисицький зазначив, що «НІБУЛОН» обрав безпрограшну стратегію розвитку бізнесу. «Він узявся за ланцюжок від зерна в полі і до кінцевого покупця в Південній Африці або інших країнах, — наголосив фахівець. — Побудований таким чином бізнес є гармонійним, внутрішньо збалансованим, і це найефективніший підхід, при якому можна заощадити багато коштів». В.Лисицький висловив щире сподівання, що вітчизняна влада повернеться до цього досвіду і буде пропонувати та підтримуватиме інших представників бізнесу саме в розвитку цілісного бізнес-ланцюжка.

Європейський інвестиційний банк відіграв важливу роль у втіленні інвестиційного проекту з відродження річкового судноплавства компанією «НІБУЛОН» і, зокрема, щодо суднобудування, сказала бізнес-аналітик ЄІБ Анастасія Харлан. «Коли 2014 року Україна зробила свій остаточний вибір щодо шляху європейського розвитку, європейська спільнота відповідно оголосила про пакет фінансової підтримки України на наступні три роки до 2016-го. ЄІБ оголосив про свою підтримку Україні в сумі EUR3 млрд протягом цих трьох років. І ми надзвичайно щасливі, що компанія «НІБУЛОН», яка є недержавною, отримала дієву фінансову підтримку в рамках цієї програми ЄІБ. Компанія є безумовним прикладом того, як можна швидко і максимально ефективно використовувати надані кошти». Вона також наголосила, що приклад «НІБУЛОНа» наслідують інші вітчизняні компанії, частина з яких також міститься у Миколаєві. Аналітик побажала компанії подальшого розвитку і процвітання та висловила сподівання, що ЄІБ буде і надалі співпрацювати з «НІБУЛОНом».

Генеральний директор ТОВ СП «НІБУЛОН», Герой України Олексій Вадатурський від щирого серця подякував миколаївцям, представникам дипломатичного корпусу і влади, а також гостям міста за увагу до теми відродження суднобудування та організації водних перевезень:

«Цієї події не було би, якби не було Європейського Інвестиційного банку. Мені 19 грудня 2016 року в Брюсселі була надана честь як керівнику першої і поки єдиної приватної компанії в Україні заслужити довіру і отримати 74 мільйони євро на виконання нашої інвестиційної програми. Я дуже вдячний ЄІБ. Зараз ми вже працюємо також із Міжнародною Фінансовою Корпорацією (IFC) та отримаємо незабаром 90 мільйонів доларів».

Генеральний директор висловив щиру вдячність ЄІБ та іншим міжнародним фінансово-кредитним установам, з якими співпрацює компанія. І запевнив, що все, що робить «НІБУЛОН», він робить для того, щоб Україна була не просто країною біля моря, а повноцінною морською державою.

«Ми вважаємо, і нас підтримали мер і губернатор, що такі виставки повинні проводитися на найвищому рівні, — сказав Олексій Вадатурський. — Вона має стати головною виставкою міста, бо головне місто з суднобудування в Україні — це Миколаїв. У кожного миколаївця — кров суднобудівника. Сьогодні ми знову даємо поштовх до розвитку суднобудування в Україні, створюємо нові робочі місця. У нас близько тисячі працівників на цьому підприємстві, а всього в «НІБУЛОНі» близько 6 тисяч. У нас дуже серйозна інвестиційна програма. У червні ми здамо два нових термінали — в Запорізькій області (філія «Хортиця» в с.Біленьке — прим. ред.) та в Херсонській (філія «Голопристаньська» в м.Гола Пристань — прим. ред.). Сьогодні ми покажемо, на що здатні ми і наші партнери, на що здатні ті, хто, як і ми, прагне до відродження суднобудування».

Усі стяги в гостях у нас!

Тематичні виставки з суднобудування та водного транспорту проводяться давно, однак через занепадання галузі останніми роками вони дещо втратили свою актуальність, а отже і чисельність учасників та відвідувачів.

Поточного року відродити інтерес до виставкових заходів узявся «НІБУЛОН», виступивши співорганізатором разом із Асоціацією суднобудівників України «Укрсудпром», Миколаївською ОДА, Миколаївською міськадміністрацією, Регіональною ТПП Миколаївської області і ТОВ «НарімЕкспо», і запропонувавши власну територію для їхнього проведення. Відтак у ХХІІІ Міжнародній виставці «Суднобудування-2017» та ХV спеціалізованій виставці «Водний транспорт» узяли участь понад 40 як вітчизняних, так і іноземних компаній.

В експозиції суднобудування були представлені проекти і технології, кораблі і судна, катери та яхти, а також суднове обладнання, комплектація і матеріали, судноремонт і перспективи розвитку суднобудування. Експозицію щодо водного транспорту представляли порти, морський і річковий транспорт, інвестиційні компанії, а також компанії, що спеціалізуються на портовому обладнанні, вантажних перевезеннях, системах навігації та зв'язку. Крім вітчизняних достойно були представлені такі провідні світові виробники обладнання, як SIA Rigas Dizelis Dg (Латвія), Alfa Laval Benelux BV та Econosto Nederland BV (Нідерланди), Bombas Azcue S.A. (Іспанія), ACO Marines.r.o. (Чехія), Bulutlu Denizcilik GozetimSan ve Tic.A.S (Туреччина), J.P. Sauer&Sohn (Німеччина), IMCARS.p.a. та Dragflows.r.l, (Італія), Tomas Castro Silva Lda (Португалія), Esab AB (Швеція) та ін.

Учасники відверто були здивовані таким представницьким рівнем і кількістю відвідувачів, адже крім дипломатів, високопосадовців та працівників галузі виставки наступного дня організовано відвідали студенти профільних навчальних закладів і учні старших класів миколаївських шкіл.

Завод — колиска флоту

Отже, як відомо, паралельно з розбудовою флоту і перевантажувальних терміналів на берегах Дніпра і Південного Бугу «НІБУЛОН» здійснює масштабний проект з модернізації власного суднобудівно-судноремонтного заводу. Ставши власником підприємства 2013 року, компанія провела в максимально стислі терміни реконструкцію підприємства і налагодила випуск власних суден, продовжуючи паралельно розбудовувати завод. Відтак серед перших виконаних заводом власних замовлень стали два буксири проекту POSS-115, три буксири проекту 121, чотири несамохідних судна (баржі) проекту NBL-91, несамохідний плавучий кран проекту С14938, шість несамохідних суден проекту В2000.

Інвестиційну програму з модернізації суднозаводу компанія реалізує спільно з першокласними міжнародними європейськими установами світу — Європейським банком реконструкції та розвитку, Європейським Інвестиційним банком.

Від початку 2017-го менше ніж півроку знадобилося компанії для будівництва автоматичної лінії очищення і ґрунтовки металопрокату і цеху металообробки з машинами плазмового і газового різання, а також їхнього облаштування найсучаснішим обладнанням провідних світових виробників. Без перебільшення можна стверджувати, що аналогів таким виробничим потужностям в Україні немає.

Відтак почав працювати цех металообробки з машинами плазмової та газової різки з ЧПУ (фірма Esab AB, Швеція) з максимальними товщинами різу 75 та 150 мм, площею майже 2100 м2. У цеху передбачено установку двох мостових кранів вантажопідйомністю 20 тонн кожний.

У другому прольоті цеху металообробки встановлено гільйотинні ножиці та листозгинальний тандем (Tomas Castro Silva Lda, Португалія), гідравлічні вальці (IMCARS.p.a., Італія), прес-ножиці (Україна), обладнання для згинання листів та профілю (Nieland B.V., Нідерланди).

Гості із захватом спостерігали за можливостями нових заводських ліній і машин, які легко, навіть віртуозно управлялися з товстезними листами першокласного металу для суден.

Наступний етап модернізації суднобудівно-судноремонтного заводу передбачає: будівництво цехів секційного складання для будування спеціальних замовлень площею понад 2600 м2; будівництво сучасних виробничих підрозділів; модернізацію спуско-підйомного пристрою; підвищення потужності кранового господарства шляхом додаткової установки портального крану вантажопідйомністю 32 тонни та заміну портальних кранів на нові вантажопідйомністю до 35 тонн. Завдяки модернізації заводу та співпраці з Європейським інвестиційним банком компанія «НІБУЛОН» матиме можливість будувати до 15 одиниць вантажного флоту на рік.

Увічнення славетних імен

Наступною визначною подією на суднобудівному заводі «НІБУЛОН» став спуск на воду нового сучасного багатоцільового буксиру змішаного класу плавання «Анатолій Ганькевич». Буксир «Анатолій Ганькевич» став другим із трьох у серії проекту 121М. Перше таке судно «Юрій Макаров» було спущено на воду на заводі 6 квітня 2017 року.

Буксири цієї серії мають потужність 3500 кінських сил і відповідає нормам екологічного законодавства Європейського союзу. Завдяки зменшеній осадці судна розраховані для використання у внутрішніх водних артеріях із малими глибинами і експлуатуватимуться із несамохідними суднами (баржами) проектів NBL-90, NBL-91, В2000.

Буксир став продовженням (із проектними доопрацюваннями) раніше реалізованого проекту 121, розрахованого для експлуатації внутрішніми водними шляхами України.

Буксир проекту 121М призначений для забезпечення та виконання проводки несамохідних суден, забезпечення проводки груп буксирів в обмежених водах (шлюзи, вигини річок і т.д.); формування каравану несамохідних суден, швартовних операцій з ними в портових водах; розрідження льодового шару при підготовці операційної акваторії під швартування суден у зимовий період.

Урочистій церемоній спуску судна на воду також передував мітинг. На ньому старожили галузі згадували славні віхи історії миколаївського суднобудування і розповідали про легендарну не лише для міста й області, а й для всієї країни постать — Анатолія Борисовича Ганькевича, Героя Соціалістичної праці.

Анатолій Ганькевич (1912-1986) став основоположником цілої школи миколаївських корабелів. Він був першим миколаївцем, який очолив суднобудівне підприємство (до того були «варяги»), і не просто керівником двох миколаївських суднобудівних гігантів (спочатку 10 років був директором заводу ім.61 комунара, а потім ще 20 очолював Чорноморський суднобудівний завод), він був фундатором нової філософії галузі, ініціатором її технічного переозброєння, а для Миколаєва — містобудівником, ім'я якого давно стало частиною історії міста.

Перед тим, як дати команду на спуск судна, генеральний директор «НІБУЛОНа» Олексій Вадатурський наголосив: «Я дав слово, і я його дотримав. Я вирішив компенсувати і змінити те, що у нас значні і значущі особистості, на жаль, забуваються. Судна, яким дали імена відомих наших миколаївців, їх продають і перейменовують, і вони вже не носять відомі і дорогі нам імена. Щоб восторжествувала історична справедливість, наш колектив вирішив, що наші нові буксири носитимуть імена трьох знаменитих директорів миколаївських суднозаводів. Минулого місяця ми спустили буксир «Юрій Макаров», сьогодні — «Анатолій Ганькевич», через місяць — судно «Нодар Чантурія». Таким чином це безперервне виробництво, лінія на досягнення наших цілей. Ці буксири працюватимуть для відродження Дніпра і Південного Бугу, а в майбутньому, думаю, будуть працювати між Чорним морем і Балтикою».

© 2018 ТОВ "Агромедіа-Про"