Статті

ПДВ – ГАЛЬМА ДЛЯ ВЕЛИКОЇ ЕКОНОМІКИ

У держави немає достатньо грошей на відшкодування ПДВ. Сам механізм цього податку себе вже зжив. За останні два роки, зі вступом України до СОТ, вітчизняна економіка стрімко зросла – майже на 80%. У більшій мірі за рахунок експорту, який і надалі зростатиме. А разом з ним і об'єми неповернутого ПДВ. Така заборгованість для економіки є найбільшою загрозою, яка може призвести до реального, а не абстрактного – на рівні цінних паперів – дефолту. Трейдери вбачають вихід у скасувані ПДВ.
Уряд прийняв постанову про затвердження порядку придбання у 2009 році суб'єктами господарювання (експортерами зерна) зерна з державного продовольчого резерву в рахунок бюджетного відшкодування податку на додану вартість (від 4 лютого 2009 р. №86, яка набула чинності з 19 лютого, дня опублікування).
За рахунок експорту зернових, яких з початку поточного маркетингового року на сьогодні вивезено понад 14 млн тонн, країні вдається більш-менш триматися на плаву в умовах світової фінансової кризи. За інформацією Держкомстату, у 2008 році експорт зернових становив 5,5% у загальному об'ємі вітчизняного експорту. І це з урахуванням обмеження експорту у першій половині року. За оцінками експертів зернового ринку, експортні можливості України у поточному МР становлять ще мінімум 8 млн тонн. Отже маємо реальний потенціал подальшого наповнення державної скарбниці, який ми просто не маємо права втратити.
Водночас, за інформацією фахівців зернового ринку, сьогодні загальна заборгованість бюджету перед зернотрейдерами становить понад 2,3 млрд грн. Проте за офіційною інформацією ДПА станом на 1 січня 2009 року підтверджений ПДВ становить 1,3 млрд грн.
У будь-якому випадку, це обігові кошти, нестачу яких експортери змушені перекладати на сільгоспвиробників, зменшуючи закупівельні ціни. Весняний комплекс польових робіт вже розпочався, селянам зараз як ніколи потрібна фінансова підтримка. Тому відшкодування ПДВ зернотрейдерам у вигляді живих грошей дасть змогу знову запустити їх в обіг: активізувати процес закупівлі зерна, підвищити ціни на зерно для агровиробників, за рахунок сплати податків наповнити бюджет тощо.
Натомість уряд прийняв згадану постанову №86, якою передбачив замість грошей повертати експортерам зерно, у вартості якого так само закладений той самий ПДВ…
Аргументація з боку державних службовців є такою. За їх словами, у держави є гроші на відшкодування ПДВ зернотрейдерам. Але щоб вони потрапили до сільгоспвиробника, а не «оселилися» на офшорних рахунках, прийняте погоджене з УЗА рішення про те, що зернотрейдери викуповують надлишки зерна у якості відшкодування експортного ПДВ в Аграрного фонду. Тоді ці гроші, на думку урядовців, повторно повертаються в сільське господарство на придбання палива, добрив, проведення посівної. Також це дієвий механізм фізично вивезти наявних у державі надлишків зерна. З боку держави це комплексний цільовий підхід за нинішньої скрутної економічної ситуації, яку в інший спосіб розв’язати неможливо. До того ж, при формуванні бюджету 2008 року планувалося відшкодування ПДВ під експорт 1,5 млн тонн зерна (діяло обмеження експорту), а експортовано практично 10 млн тонн. Тому і сума до відшкодування ПДВ зросла майже вдесятеро, кажуть чиновники.
Отже, спочатку про суть постанови. Документом, зокрема, передбачено механізм такого відшкодування на підставі звернень суб'єктів господарювання (експортерів зерна). Реалізацію зерна здійснює Аграрний фонд на Аграрній біржі за середньозваженими цінами, що склалися протягом трьох попередніх торгових сесій на Аграрній біржі та сертифікованих нею акредитованих товарних біржах, але не нижче ціни закупівлі зерна з урахуванням витрат, пов'язаних з його зберіганням.
Перерахування бюджетного відшкодування податку на додану вартість суб'єкта господарювання, який придбаває зерно з державного продовольчого резерву в рахунок такого відшкодування, підтвердженого органами державної податкової служби, здійснюється відповідно до Закону України «Про податок на додану вартість» та інших нормативно-правових актів у межах суми, визначеної договором, що укладається між суб'єктами господарювання та Аграрним фондом.
Для проведення зазначеного перерахування суб'єктам господарювання відкриваються рахунки в органах Державного казначейства за балансовим рахунком 3712 «Рахунки інших клієнтів Державного казначейства».
Виходячи з суми підтвердженої до відшкодування у 1,3 млрд грн, на торги починаючи з 20 лютого 2009 року має бути виставлено близько 1 млн тонн зерна, з них лише 230 тис. тонн становить зерно 5-6 класів.
Держава починає реалізовувати зерно 2006-2008 років. Безпосередньо 20 лютого на торги виставлено 100 тис. тонн зерна 2006-2007 років, зокрема: 5 клас – 49,5 тис. тонн за ціною 1054,35 грн/т та 6 клас – 47,8 тис. тонн за ціною 832,49 грн/т. На понеділок заплановано ще 300 тис. тонн.
Тривалість терміну проведення таких «компенсаційних» операцій, за словами чиновників, залежатиме від оперативності зернотрейдерів.
Уся інформація щодо умов проведення торгів і перелік необхідних для цього документів міститься на інтернет-сайті Аграрної біржі http://www.agrarna-birga.org/.
При цьому наявні певні нюанси, які слід враховувати. Наприклад, різна вартість зберігання зерна на приватних елеваторах для державних і комерційних структур. Тому забирати зерно доцільно в день підписання акту приймання-передачі, бо потім вартість зберігання зміниться.
Щотижня до Аграрного фонду надходить інформація від хлібної інспекції щодо кількісної та якісної наявності зерна. Тому бажання трейдерів особисто пересвідчуватися у якості конкретної партії зерна залишається лише бажанням, бо зерно на елеваторах - знеособлене.
Об'єми зерна і елеватори вказуються у заявці Аграрним фондом, яка розміщується на сайті Аграрної біржі за добу до проведення торгів. Якщо буде кілька претендентів на 1 лот, то торги проводитимуться за традиційною схемою, при цьому суб’єкт, якому мають повернути більшу суму ПДВ, переваг не матиме.
Залишається поки не визначеним механізм «бухгалтерських проведень» таких операцій, невідомо до кого треба безпосередньо звертатися з пакетом документів в податкових на місцях тощо.
На думку експертів зернового ринку і трейдерів, ця постанова КМУ – ще один доказ неконструктивного підходу з боку держави до агропромислового комплексу України. По-перше, вона суперечить чинному законодавству, яке зумовлює безумовне відшкодування експортного ПДВ у вигляді грошей. По-друге, викликає цілу низку запитань. Зокрема, яка різниця де, у кого і за якою ціною зернотрейдер-експортер купуватиме зерно, якщо все одно виникає експортний ПДВ, який необхідно відшкодовувати?!
До того ж у Аграрному фонді немає такої кількості зерна і такої якості, яка б на сьогодні могла задовольнити трейдерів. Аграрний фонд у 2008 році закупив 1,2 млн тонн зерна на загальну суму 1,42 млрд грн і надав сільгоспвиробникам позики на суму 788,5 млн грн під заставу 1,2 млн тонн зерна.
Наявні понад мільйон тонн зерна 3-4 класу надто дорогі, тому експортерів не цікавлять. Ось якби це зерно коштувало дешевше...
Що ж до «ходового» сьогодні зерна 6 класу, то його в наявності мізерна кількість – близько сотні тисяч тонн. До того ж воно розпорошене здебільшого по 300-400 тонн на ХПП, і сформувати з нього товарні партії у тисячах тонн досить проблематично.
Отже постанова, швидше за все, ще одна спроба на підставі «державного документу» виправдати неповернення ПДВ зернотрейдерам.

Матеріал підготовлено за участю експертів Української аграрної конфедерації та Консалтингової агенції «ААА»

© 2018 ТОВ "Агромедіа-Про"