Статті

ЗАКОН ПРО 3200: МІФИ ТА РЕАЛЬНІСТЬ

У грудні 2016 року відгриміла низка гучних законодавчих змін. Для аграріїв нарівні з податковою реформою суттєву роль відіграло ухвалення Верховною Радою законів про підвищення розміру мінімальної заробітної плати. Розглянемо, що ж відбулося насправді та чи все, про що казали політики, виявилося правдою.

Як відомо, 6 грудня 2016 року Верховна Рада ухвалила закон № 1774-VIII, який набрав чинності з 1 січня 2017 р. (надалі — «Закон №1774»). За словами багатьох політиків, закон мав дозволити підвищити розмір мінімальної заробітної плати до 3200,00 грн на місяць та поліпшити соціальні стандарти.

Вищезгаданий Закон передбачає низку змін у системі розрахунку посадових окладів працівників, пенсійного забезпечення, нарахування стипендій та соціального захисту громадян. Але не слід забувати, що власне розмір мінімальної заробітної плати встановлюється законом про Державний бюджет України на відповідний рік. Іншими словами, згадки про 3200,00 грн у Законі №1774 немає.

Надалі розглянемо деякі підводні наріжні камені запроваджених змін.

Закон №1774 дійсно передбачає доповнення закону «Про оплату праці» положенням, відповідно до якого розмір заробітної плати працівника за повністю виконану місячну (годинну) норму праці не може бути нижчим за розмір мінімальної заробітної плати.

Відповідно ж до Закону України «Про Державний бюджет на 2017 р.», з початку 2017 року розмір мінімальної заробітної плати встановлюється у розмірі 3200,00 грн, а прожитковий мінімум для працездатних осіб — на рівні 1600,00 грн. Таким чином, показник, за допомогою якого тепер, зокрема, розраховують посадовий оклад (тарифну ставку), судовий збір, вартість послуг державної реєстрації тощо відповідно до Закону №1774 має залишитися на рівні 1600,00 грн, адже ним стає прожитковий мінімум для працездатних осіб, а не мінімальна заробітна плата, як було раніше.

За основу розрахунків розміру санкцій цілої низки адміністративних та кримінальних правопорушень з 2017 року взято також саме «прожитковий мінімум для працездатних осіб», а не «мінімальну заробітну плату».

Відповідно до Закону №1774, тарифна сітка має формуватися на основі тарифної ставки робітника першого розряду та міжкваліфікаційних (міжпосадових) співвідношень розмірів тарифних ставок (посадових окладів). При цьому, розмір мінімального посадового окладу (тарифної ставки), буде встановлюватися Кабінетом Міністрів України.

Підвищення мінімальної заробітної плати вдвічі матиме, зокрема, наступні наслідки.

Зміни, що стосуються єдиного соціального внеску (далі — ЄСВ):

— Мінімальний страховий внесок істотно збільшився та дорівнює 704,00 грн (3200,00 * 22%);

— Проте максимальна величина бази нарахування єдиного внеску з 2017року, як і раніше, буде визначатися з урахуванням розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб та становитиме 40000,00 грн (25 прожиткових мінімумів).

— Фізичних осіб — підприємців, які перебувають на загальній системі, але не мають доходу у відповідному місяці, зобов'яжуть сплачувати ЄСВ у розмірі не нижче мінімального страхового внеску. Виключенням із цього правила будуть платники єдиного податку 1-ї групи, які сплачуватимуть половину мінімального страхового внеску (352,00 грн).

Зміни у сфері трудових відносин:

— Право накладення фінансових санкцій (штрафів) за порушення законодавства про працю та зайнятість населення надається виконавчим органам міських рад міст обласного значення та об'єднаних територіальних громад.

— Збільшення розмірів матеріальної відповідальності юридичних і фізичних осіб-підприємців за порушення у сфері праці. Зокрема, зріс штраф за фактичний допуск працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту) з 48000,00 грн до 96000,00 грн за кожного такого працівника тощо — залишилася прив'язка до мінімальної заробітної плати.

Єдиний податок. Більше ніж вдвічі зростає розмір єдиного податку для платників 2-ї групи (до 640,00 грн). Точний розмір встановлюють місцеві ради.

Загалом, різке підвищення мінімальної заробітної плати чинитиме значний тиск на малий та середній бізнес. Зокрема, в разі якщо в грудні 2016 року платник 2-ї групи єдиного податку сплачував 627,60 грн на місяць за себе (єдиний податок та ЄСВ), то з січня 2017-го цей розмір підвищується за загальним правилом до 1344,00 грн — тобто більше ніж удвічі.

Підвищення зарплати для працівників може призвести до скорочень на підприємствах, адже не всі з них будуть у змозі забезпечити тій самій кількості працівників офіційну заробітну плату в розмірі 3200,00 грн, враховуючи збільшення сум зобов'язань по сплаті ЄСВ.

По суті Закон №1774 збільшує надходження до бюджету за рахунок бізнесу, зокрема, дрібних підприємців, та поліпшує становище працівників із вкрай низькою заробітною платою. Що вийде з цього експерименту — незабаром побачимо.

© 2018 ТОВ "Агромедіа-Про"