Статті

ПОСІБНИК ПО РИТТЮ СОБІ ЯМИ ВІД «УКРЗАЛІЗНИЦІ»

Як швидко зібрати представників галузевих об'єднань в одній залі? Дуже просто: оголосити про підвищення тарифів на залізничні перевезення. Зберуться миттєво, адже залізничний транспорт забезпечує 60% вантажних перевезень в Україні.

Днями уповноважені «Укрзалізниці» заявили, що перевізник планує наступного року підвищити залізничні тарифи на вантажні перевезення на 25% і на проїзд у пасажирських поїздах на 35%. За словами директора департаменту державної політики в галузі залізничного транспорту Міністерства інфраструктури України Олександра Федоренка, індексація залізничних тарифів закладена в проект фінансового плану «Укрзалізниці» на 2017 рік, який вже схвалений Мінінфраструктури і найближчим часом буде відправлений на погодження в Мінфін і Мінекономрозвитку. Директор департаменту зазначив, що необхідність перегляду тарифів виникла через зростання цін на продукцію, що закуповується для потреб залізничної галузі, зокрема, на дизельне паливо та електроенергію. Крім того, за його словами, підвищення тарифів необхідно для часткової стабілізації фінансового стану галузі, в тому числі — для підтримки в робочому стані рухомого складу та забезпечення безпеки руху, що вимагає значних витрат, оскільки зношеність основних фондів залізничної галузі становить майже 90%.

30 листопада саме цю тему представники українських галузевих обговорювали на прес-конференції в Києві.

Крім підвищення тарифів виробників непокоїть неефективне управління держмонополією, якою, власне, й є «Укрзалізниця». Про це заявив Сергій Біленький, голова Федерації металургів України. Про неефективне управління «Укрзалізницею», за його словами, свідчить низка комплексних показників. Наприклад, зниження обсягів вантажоперевезень.

Після підвищення 2015 року тарифів на 30% перевезення залізничним транспортом металолому скоротилося на 20%, нафти і нафтоматеріалів — на 17%, будівельних матеріалів — на 16%, інших вантажів — на 13%. Частка автотранспорту в постачанні зернових у морські порти зросла з 25% 2012 року до 32% 2015 року.

Іще один показник — суттєво скоротилося обертання вагонів. «За час роботи нинішнього керівництва «Укрзалізниці» — з липня по жовтень цього року — вагонів доводиться чекати на 7-15 годин довше, ніж це було у відповідному періоді минулого року, — зазначає Сергій Біленький. — Усе це, навіть без подорожчання тарифів призводить до суттєвого збільшення витрат товаровідправників».

Також товаровідправники звинувачують «Укрзалізницю» у невиконанні заявлених інвестпрограм. Зокрема, «Укрзалізниця» використовує кошти, отримані від зростання тарифів, як правило, на проїдання замість капітальних інвестицій. За результатами 10 місяців 2016 року витрати на оплату праці зросли на 8%, інші операційні витрати — на 31%.

«При цьому капітальні інвестиції за 10 місяців цього року становили лише 3,8 млрд грн замість запланованих самою ж «Укрзалізницею» 11,2 млрд грн. У проекті фінплана «Укрзалізниці» адміністративні витрати плануються на рівні 1,75 млрд грн, що більше 2016 року майже вдвічі. Примітно, що збільшення адмінвитрат заплановане в основному за рахунок збільшення фонду оплати праці членів правління «Укрзалізниці», — зазначив промовець.

Яскраву і прикру ілюстрацію, до чого призводить нинішня ситуація з вагонами і бездіяльність «Укрзалізниці», нещодавно опублікувало ТОВ СП «НІБУЛОН».  «У Луганській області залишилися незібраними близько 100 тис. тонн зерна. На полях компанії «НІБУЛОН» — 7 тис. тонн зернових і олійних культур. Елеватори переповнені, тож аграрії змушені зберігати щойно зібране зерно на токах і відкритих майданчиках, адже відвантажити його неможливо через відсутність або несвоєчасну подачу вагонів «Укрзалізниці». Втім, навіть якщо вагони подані і завантажені, їх не забирають по 4-5 днів! Ситуація катастрофічна! Це удар по аграрному сектору нашої держави, диверсія проти України!», — йдеться у повідомленні компанії. Фото компанії «НІБУЛОН»Крім того, за свідченням Сергія Біленького, майже нічого не робиться для поповнення парку вагонів. «Із заявлених керівником «Укрзалізниці» Войцехом Бальчуном до купівлі 1400 напіввагонів фактично нічого не куплено, крім тих 20 вагонів, що презентували сьогодні (30 листопада — прим. ред.) в Дарницькому депо», — сказав він.

Слід зазначити, в офіційному повідомленні з приводу цієї події «Укрзалізниця» обіцяє, що 2016 року парк піввагонів поповниться майже на 1000 нових одиниць. «Зокрема, 370 збудує ПАТ «Укрзалізниця» на власних виробничих потужностях (200 піввагонів до кінця грудня виготовить Панютинський вагоноремонтний завод і 68 напіввагонів — Стрийський вагоноремонтний завод, який цьогоріч виготовив 2 піввагони). Також 650 напіввагонів буде придбано у вагонобудівних заводів України», — йдеться у поширеному документі.

На думку голови Федерації металургів України, заважає нормальній роботі залізничного відомства і корупція. Але навіть без тіньових схем залізничне відомство використовує кошти вкрай нераціонально. Так, наприклад, 2016 року дизпаливо закупалося по цінах, що на 2,5 тис. грн вищі за середні ринкові. У фінплані залізниці на 2017 рік ціни на дизпаливо закладені на 1,5 тис. грн за тонну вищі. (Цілком собі корупційна схема. З подібною, не такою масштабною і навіть у чомусь смішною схемою автор особисто зіткнувся кілька років тому. У швидкісних поїздах до Дніпропетровська були встановлені телевізори. Те, що програвалося на них під час поїздки, назвати навіть телешлаком не можна було — це була нарізка з телевізійних передач, часто з рекламою, настільки нудних, наскільки нудними можуть бути телевізійні передачі о шостій ранку. Той, хто робив цю нарізку, вочевидь за щось ненавидів людство. Як пояснив провідник, нічого іншого він поставити у програвач не мав права, адже «Укрзалізниця» закупала у своєї кишенькової фірми ці шедеври за ціною, що перевищувала ціну ліцензійних фільмів у кілька разів. — прим. ред.)

«2016 року вже було одне підвищення на 15%. Нове підвищення «Укрзалізниця» планує на 25%. При цьому індекс споживчих цін, прогнозований НБУ на 2017 рік, становить +8% (12% 2016 року), індекс цін промислових виробників 2017 року — +8,5% (2016 року — 12,9%). Тобто 25-відсоткове підвищення значно більше за підвищення цін двох років», — зазначив Сергій Біленький.

Про яму, яку риє собі «Укрзалізниця», говорив президент об'єднання металургійних підприємств України «Укрметалургпром» Олександр Каленков. Він зазначив, що через зростання тарифів «Укрзалізниця» може втратити обсяги перевезень, оскільки підприємства можуть скоротити обсяги виробництва, перейти на більш дешеві перевезення або взагалі припинити роботу.

Щодо неефективності роботи «Укрзалізниці» він навів такі дані: «Ще минуле керівництво міністерства і «Укрзалізниці» оцінювали втрати від неефективності і корупції на рівні 20 млрд грн. Анонсоване підвищення може принести 10,5 млрд грн. Можливо, слід віднайти ці кошти, підвищуючи ефективність роботи?».

За словами промовця, держава регулює монополіста, щоби не було надприбутків. Зараз операційний прибуток «Укрзалізниці» становить понад 35%, про що промисловість може лише мріяти. Як зазначають в «Укрзалізниці», частиною цих прибутків вони субсидують пасажирські перевезення, однак не слід забувати про анонсоване підвищення тарифів на пасажироперевезення на ті самі 35%.

Президент Союзу хіміків України Олексій Голубов зазначив, що через недосконалу роботу «Укрзалізниці» кожне підприємство Союзу хіміків несе додаткові витрати на ремонт вагонів. «На підприємствах цілодобово працює бригада по ремонту вагонів. Це гори лісу… Приходять вагони без підлоги, ставимо свою, ремонтуємо двері тощо. Це додаткові витрати», — зазначив він.

На його думку, у формуванні тарифів залізничних перевезень також має брати участь Мінекономрозвитку, оскільки це суттєво впливає на економіку країни.

Виконавчий директор Української асоціації виробників феросплавів (УкрФА) Сергій Кудрявцев відзначив, що для феросплавних підприємств нове підвищення тарифів виллється у збільшення витрат на 200 млн грн на рік. Він наголосив на непрозорості тарифів «Укрзалізниці», зазначивши, що у самому відомстві не можуть пояснити, з чого складаються нові тарифи, орієнтуючись на застарілі методики, видані ще у 80-х роках минулого століття.

Володимир Цвєтов, виконавчий директор асоціації «Скло України», зазначив, що вантажовідправники пропонували Кабінету Міністрів України створити спеціальний недержавний фонд, який би акумулював додаткові кошти, отримані «Укрзалізницею» від підвищення вантажних тарифів — із тим, щоби використовувати їх цільовим чином на оновлення рухомого складу. Втім, у Кабміні до пропозиції не дослухалися.

Ремонт залізничних вагонів, який лягає на плечі товаровідправника, — це не лише кошти, а й час, зазначив виконавчий директор асоціації «Укрцемент» Роман Скільський. При цьому виникає парадоксальна ситуація, коли «Укрзалізниця» накладає штрафи за затримку вагонів, хоча ця затримка викликана витратою часу на ремонт її ж вагонів.

Президент Української зернової асоціації Володимир Клименко зазначив, що вітчизняна залізнична інфраструктура стала гальмом розвитку економіки.

700 елеваторів України мають змогу відвантажувати щодня 10 тис. вагонів. «Щодня ми подаємо заявки на 4 тисячі вагонів-зерновозів, а залізниця нам дає 2200. Кожного року йде нове підвищення тарифів, а останній вагон зерновоз був збудований 1993 року. Ми коли чуємо про чергове підвищення тарифів, усі розуміємо, що за цим нічого немає. Хоча кожного разу обіцяють, що підвищення останнє і призведе до оновлення вагонного парку. 1993 року в Україні налічувалося 15 тисяч вагонів-зерновозів. Сьогодні залишилося близько 10 тисяч, ще близько трьох тисяч залучаються з-за кордону. За розрахунками світового банку, за 7 років в Україні не залишиться жодного власного зерновозу. При цьому врожаї зернових щороку збільшуються», — зазначив він, додавши, що найбільше від підвищення тарифів постраждають сільгоспвиробники, для яких ціна на зерно зменшиться на відповідну суму.

* * *

Усі учасники прес-конференції відзначали, що зараз вкрай необхідна професійна дискусія за участі «Укрзалізниці», бізнесу, Мінінфраструктури, Мінекономрозвитку, яка би включала в себе обґрунтування підвищення тарифів, питання складових тарифу, звіти щодо того, куди були спрямовані кошти від минулих підвищень тарифів, куди будуть спрямовані кошти після нових підвищень.

Також було запропоновано накласти мораторій на підвищення тарифів до того моменту, поки не буде створено незалежний орган регулювання тарифів на транспортні перевезення.

P.S. Того ж дня «Укрзалізниця» запропонувала вантажовідправникам підписати меморандум із зобов'язаннями спрямувати кошти від запланованого підвищення тарифів на інвестиційний прорив для оновлення рухомого складу та інфраструктури. Представники бізнесу, однак, вважають, що меморандум нічого не гарантує і не виправдає надій. Як не виправдала надій і нещодавня обіцянка Войцеха Бальчуна поповнити рухомий склад цього року 1400 вагонами.

P.P.S. Позиція Міністерства інфраструктури щодо підвищення тарифів видається дещо заплутаною.

«Я не бачу підстав для перегляду залізничних тарифів наступного року, — у жовтні 2016 року заявив міністр Володимир Омелян. — Ми домовилися, що це останнє підвищення вантажних тарифів цього року (йдеться про підвищення на 15% — прим. ред.), яке згенерувало додаткові кошти для компанії. Наступне підвищення може бути тільки після очищення всієї компанії, тоді, коли ми зрозуміємо, що на 100% механізм роботи прозорий і ефективний та відсутня корупція. Тільки за таких умов ми зможемо довести ринку, що тарифи є досить низькими і потребують перегляду, поки ж цього немає».

І тим не менше керівник департаменту Мінінфраструктури пан Федоренко, як зазначалося на початку, наприкінці листопада повідомляє, що фінплан «Укрзалізниці» з підвищенням тарифів вже погоджено у міністерстві. Вочевидь, погоджували без міністра.

 

© 2018 ТОВ "Агромедіа-Про"