- Євгенія Руженцева
- Перегляди: 4764
КОМУ БЮДЖЕТ, А КОМУ – ЗАШМОРГ
На 2009 рік бюджетні видатки по Міністерству аграрної політики урізано вдвічі
Попри паніку, котру сіяв у маси наш брат журналіст, у новий рік Україна ввійшла все ж таки з новим бюджетом. Мовби опам'ятавшись після тривалої сплячки, народні обранці в останній тиждень року понаприймали 23 постанови, 17 законів і серед них з третьої спроби 26 грудня встигли проголосувати Закон № 835-VI «Про Державний бюджет України на 2009 рік». Суперечливий як ніколи, він зажив визначення «краще такий, аніж ніякий»…
Шість мільярдів на АПК
За проект основного фінансового документа країни, зареєстрований за №3000, проголосувало 226 народних депутатів, відмовили бюджету в такій редакції лише двоє.
Таким чином законопроект було прийнято за основу та в цілому як закон з урахуванням пропозицій Комітету Верховної Ради з питань бюджету, а також пропозицій Кабінету Міністрів.
Напередодні голосування проект бюджету розглядав і Комітет з питань аграрної політики та земельних відносин. Членів комітету, без перебільшення, шокувало зменшення видатків на агропромисловий комплекс. Погодитися з 6 363 839,3 тис. грн порівняно з минулорічними 12 мільярдами, і це при нинішньому рівні інфляції та курсі долара, депутати з аграрного парламентського комітету не могли, тож законопроект не підтримали.
Довідка Доходи і видатки Законом «Про Державний бюджет України на 2009 рік» №835-VI від 26 грудня 2008 року визначено доходи Державного бюджету України на 2009 рік у сумі 238 931 337,1 тис. гривень, у тому числі доходи загального фонду Держбюджету – 183 698 198,8 тис. гривень та доходи спеціального фонду – 55 233 138,3 тис. гривень. Затверджено видатки Державного бюджету у сумі 267 320 395,3 тис. гривень, у тому числі видатки загального фонду – 193 284 779 тис. гривень та видатки спеціального фонду – 74 035 616,3 тис. гривень. |
А тим часом, погляньмо, як народні депутати, а точніше урядовці, адже саме Кабінет Міністрів розробляв проект бюджету, вирішили розпорядитися нашими податками та іншими бюджетними надходженнями. На їхню думку, цьогоріч апарату Мінагрополітики вистачить і 4 429 359,0 тис. грн (порівняно з минулорічними 10 мільярдами), Держкомрибгоспу – 179 601,1 тис. грн (торік – 211 751,1 тис. грн). На цьому тлі просто багатіями виглядають Державний комітет ветеринарної медицини, на який передбачено 1 119 186,2 тис. грн, Державна служба з охорони прав на сорти рослин – 123 174,7 тис. грн та Національний університет біоресурсів і природокористування, фінансування яких на цей рік трохи збільшили (з 955 336,0 тис. грн, 111 796,3 та 431 500,1 відповідно).
Рахунок 0:0.
Кому вигідна така «нічия»?
НатомІсть нуль гривень нуль копійок закладено на оздоровлення та відпочинок дітей працівників агропромислового комплексу, фінансування заходів із захисту, відтворення та підвищення родючості ґрунтів, на фінансову підтримку агропідприємств, які перебувають в особливо складних кліматичних умовах, на часткову компенсацію вартості складної сільськогосподарської техніки вітчизняного виробництва, забезпечення житлом працівників бюджетної сфери, які постійно проживають і працюють на селі та уклали трудові контракти на 20 років, та інші…
І це, як наголосив під час засідання аграрного Комітету його голова Микола Присяжнюк, «при науково підтвердженій, багато разів перепровіреній розрахунковій потребі агропромислового комплексу України в бюджетних коштах на 2009 рік в обсязі 17,6 млрд грн, навіть без урахування галопуючої інфляції»!
За його підрахунками, більш ніж у 7 разів зменшено обсяги бюджетної тваринницької дотації та державної підтримки виробництва продукції рослинництва (з 3,07 млрд грн до 0,5 млрд грн). Обсяги фінансування за програмами «Селекція у тваринництві» зменшено у 4 рази, «Селекція у рослинництві» – у 3 рази, «Фінансова підтримка фермерства» – у 3 рази, «Підтримка підприємств через механізм здешевлення кредитів» – у 5 разів, «Створення і забезпечення запасу сортового та гібридного насіння» – учетверо. Що вже говорити про такі «дрібниці», як освіта й наука, фінансування яких теж «урізали» подекуди вдвічі.
Критику членів Комітету з питань аграрної політики та земельних відносин викликало й фінансування розвитку соціальної інфраструктури села. Так, бюджетну програму «Соціальна сфера села» зменшено майже втричі. А на забезпечення житлом працівників освіти, культури, охорони здоров'я та інших працівників бюджетної сфери, які постійно проживають і працюють на селі та уклали трудові контракти на 20 років, з обіцяного одного мільярда гривень не вичавили й копійки.
Лунали на засіданні парламентського Комітету думки й про те, що за деякими програмами і не варто передбачати великих коштів, адже вони все одно розкрадаються і подекуди взагалі не доходять до передбачених потреб. Та врешті-решт депутати схаменулися, що розкрадають-то гроші не селяни, не аграрії, а чиновники, а тому краще спрямувати зусилля на те, щоб подолати ці «порочні кола», а не позбавляти трударів села бодай того мізеру, що до них доходить.
Що ж, бюджет прийнято. А після бою, як то кажуть, кулаками не махають. Залишається тільки засукати рукави й працювати, розраховуючи лише на Божу поміч і власні сили.
Коментар
ЗАКОНОМ ПРО ДЕРЖБЮДЖЕТ ЗМІНЕНО НОРМИ ЩОДО ЗЕМЕЛЬНОГО ПОДАТКУ
Леся КОВТУН,
адвокат Адвокатського об'єднання «Волков Козьяков і Партнери»:
– ПриЄмною новиною є хоча б те, що в тексті цьогорічного Закону про Державний бюджет відсутній розділ про зміни до майже всіх ключових законодавчих актів та зачіпає він суб'єктів господарювання лише незначною мірою. Законом не змінюються закони про оподаткування чи ставки страхових внесків. Також не вирішуються питання оренди чи продажу земельних ділянок, чим грішив минулорічний закон про Державний бюджет, та відповідні положення якого були визнані рішенням Конституційного Суду України неконституційними.
Для суб'єктів господарювання агропромислового сектору цікавими мають бути норми щодо земельного податку. Так, Законом передбачено, що по сільськогосподарських угіддях та землях населених пунктів, грошову оцінку яких проведено і уточнено станом на 1 січня 2009 року, застосовуються ставки земельного податку, встановлені статтею 6 та частиною першою статті 7 Закону України «Про плату за землю». А по населених пунктах, грошову оцінку земель яких не проведено, застосовуються ставки земельного податку, встановлені частиною другою статті 7 Закону України «Про плату за землю», збільшені в 3,1 разу. Також не змінився порівняно з минулим роком: конкурсний порядок оренди державного та комунального майна, заборона надання відстрочок щодо термінів сплати податкових зобов'язань.
Важливою новацією цього року є положення щодо виплати дивідендів державними підприємствами чи господарськими товариствами, у статутному капіталі яких є корпоративні права держави.
Господарські товариства, 50 і більше відсотків акцій (часток, паїв) яких знаходиться у власності господарських товариств, частка держави в яких становить не менше 50%, сплачують до Державного бюджету України дивіденди, нараховані за 2008 рік у розмірі базових нормативів відрахування частки прибутку, що спрямовується на виплату дивідендів пропорційно розміру державної частки.
Господарські товариства, у статутному фонді яких є корпоративні права держави, сплачують до Державного бюджету України дивіденди, нараховані за 2008 рік, у розмірі базових нормативів відрахування частки прибутку, що спрямовується на виплату дивідендів.
У разі неприйняття господарськими товариствами, у статутному фонді яких є корпоративні права держави, та господарськими товариствами, 50 і більше відсотків акцій (часток, паїв) яких знаходиться у статутних фондах господарських товариств, частка держави яких становить не менше 50 відсотків, рішення про нарахування дивідендів за 2006, 2007 та 2008 роки до 1 червня 2009 року, такі господарські товариства сплачують частину чистого прибутку до державного бюджету у розмірі, визначеному за базовими нормативами відрахування частки прибутку, що спрямовується на виплату дивідендів, встановлених на відповідний рік, до 1 червня 2009 року.
На суму несвоєчасно сплачених дивідендів, як зазначено вище, Фондом державного майна України нараховується пеня, яка сплачується до Державного бюджету України з розрахунку 200 відсотків річних облікової ставки Національного банку України від суми недоплати, розрахованої за кожний день прострочення платежу, починаючи з наступного дня після настання строку платежу і по день сплати включно.
Коментар
Юрій ЛАВРЕШИН,
керівник податкової практики МЮК «Александров та партнери»:
– Із прийняттям Закону України «Про державний бюджет України на 2009 рік» суб'єкти законотворчої ініціативи нарешті відходять від практики вносити суттєві зміни та доповнення у законодавчі акти майже всіх галузей права.
Втім, як і раніше, законотворці Законом про бюджет на 2009 рік вирішили деякі специфічні питання, не притаманні нормативному акту галузі бюджетного права. Так, Законом про бюджет на 2009 рік вирішено питання оподаткування податком на прибуток унітарних державних підприємств, деякі питання виплати дивідендів господарськими товариствами, в яких є частка держави (в тому числі стратегічного підприємства «Укргаз-Енерго»). Як і в попередніх роках, цьогоріч заборонено здійснювати реструктуризацію або списання заборгованості суб'єктів господарювання перед державою за кредитами, бюджетними позичками та фінансовою допомогою, надавати відстрочки щодо термінів сплати податкових зобов'язань.
Вирішено деякі інші питання, зокрема, як і зазвичай, Законом про бюджет на 2009 рік встановлено мінімальні розміри заробітної плати на 2009 рік, яка становитиме з 1 січня – 605 грн, з 1 квітня – 625 грн, з 1 липня – 630 грн, з 1 жовтня – 650 грн.
Законом також вирішено деякі актуальні питання передачі в оренду державного та комунального майна, зокрема встановлено перевагу орендаря на повторну оренду того й самого майна шляхом застосування преференційної поправки, яка буде встановлюватися Кабінетом Міністрів України і не зможе бути меншою 0,8.
Гарні новини для суб'єктів господарювання аграрного сектору у зв'язку з прийняттям Закону про бюджет на 2009 рік полягають в тому, що статтею 76 Закону передбачено направлення коштів Стабілізаційного фонду в розмірі 2,2 млрд грн на здешевлення кредитів, фінансування інвестиційних проектів та підтримку окремих проектів в АПК. Це означає що у 2009 році аграрії, скоріше за все, також матимуть нагоду отримати компенсацію частини відсоткової ставки за залученими підприємствами АПК кредитами.
Таблиця
Розподіл видатків Державного бюджету України
по Міністерству аграрної політики України на 2009 рік
Найменування показників згідно з класифікацією видатків та кредитування державного бюджету | Разом на 2009 рік, тис. грн |
Міністерство аграрної політики України | 6 365 170,8 |
Апарат Міністерства аграрної політики України | 4 429 359,0 |
Загальне керівництво та управління у сфері агропромислового комплексу | 33 868,9 |
Прикладні наукові та науково-технічні розробки, виконання робіт за державними цільовими програмами і державним замовленням у сфері розвитку агропромислового комплексу, фінансова підтримка підготовки наукових кадрів | 12 799,8 |
Наукові розробки у сфері стандартизації та сертифікації сільськогосподарської продукції | 6 948,6 |
Підготовка кадрів для агропромислового комплексу вищими навчальними закладами І і ІІ рівнів акредитації | 711 219,2 |
Підготовка кадрів для агропромислового комплексу вищими навчальними закладами ІІІ і ІV рівнів акредитації | 1 020 595,7 |
Методичне забезпечення діяльності аграрних навчальних закладів | 13 917,1 |
Підготовка, перепідготовка та підвищення кваліфікації робітничих кадрів агропромислового комплексу | 8 786,4 |
Підвищення кваліфікації кадрів агропромислового комплексу закладами післядипломної освіти | 10 566,1 |
Агрохімічна паспортизація земель сільськогосподарського призначення | 790,0 |
Селекція в тваринництві та птахівництві на підприємствах агропромислового комплексу | 30 000,0 |
Заходи по боротьбі з шкідниками та хворобами сільськогосподарських рослин | 500,0 |
Бюджетна тваринницька дотація та державна підтримка виробництва продукції рослинництва | 500 000,0 |
Селекція в рослинництві | 30 000,0 |
Фінансова підтримка фермерських господарств | 20 000,0 |
Здійснення фінансової підтримки підприємств агропромислового комплексу через механізм здешевлення кредитів | 300 000,0 |
Витрати Аграрного фонду на зберігання обєктів державного цінового регулювання, які зараховані до державного продовольчого резерву | 60 000,0 |
Заходи з охорони і захисту, раціонального використання лісів, наданих в постійне користування агропромисловим підприємствам | 17 000,0 |
Державна підтримка сільськогосподарської дорадчої служби | 1 050,0 |
Проведення державних виставкових заходів у сфері агропромислового комплексу | 800,0 |
Реформування та розвиток комунального господарства у сільській місцевості | 40 900,0 |
Організація і регулювання діяльності установ в системі агропромислового комплексу | 412 776,2 |
Дослідження і експериментальні розробки в системі агропромислового комплексу | 37 735,8 |
Створення і забезпечення резервного запасу сортового та гібридного насіння | 5 000,0 |
Запобігання розповсюдженню збудників інфекційних хвороб тварин | 1 500,0 |
Закладення і нагляд за молодими садами, виноградниками та ягідниками | 453 600,0 |
Погашення зобов’язань Українською державною насіннєвою інспекцією за кредитами, наданими з державного бюджету за рахунок коштів, залучених від міжнародних фінансових організацій на розвиток насінництва | 400,0 |
Державна підтримка Всеукраїнського фізкультурно-спортивного товариства "Колос" на організацію та проведення роботи з розвитку фізичної культури і спорту серед сільського населення | 9 773,3 |
Державна підтримка розвитку хмелярства | 50 400,0 |
Компенсація Пенсійному фонду втрат від застосування платниками фіксованого сільськогосподарського податку спеціальної ставки по сплаті збору на обов'язкове пенсійне страхування | 626 223,5 |
Забезпечення діяльності Аграрного фонду | 12 208,4 |
Державний комітет ветеринарної медицини | 1 119 186,2 |
Керівництво та управління у сфері ветеринарної медицини | 115 034,5 |
Протиепізоотичні заходи та участь у Міжнародному епізоотичному бюро | 111 747,6 |
Організація і регулювання діяльності установ в системі ветеринарної медицини | 892 404,1 |
Державний комітет рибного господарства України | 179 601,1 |
Керівництво та управління у сфері рибного господарства | 7 330,1 |
Організація діяльності органів рибоохорони та рибо відтворювальних комплексів | 96 871,3 |
Прикладні наукові та науково-технічні розробки, виконання робіт за державними цільовими програмами і державним замовленням у сфері рибного господарства | 3 736,5 |
Підготовка кадрів для сфери рибного господарства вищими навчальними закладами І і ІІ рівнів акредитації | 28 491,9 |
Підготовка кадрів для сфери рибного господарства вищими навчальними закладами ІІІ і ІV рівнів акредитації | 35 932,6 |
Відтворення водних живих ресурсів у внутрішніх водоймах та Азово-Чорноморському басейні | 3 200,0 |
Селекція у рибному господарстві | 3 000,0 |
Міжнародна діяльність у галузі рибного господарства | 1 038,7 |
Державна служба з охорони прав на сорти рослин | 123 174,7 |
Організація і регулювання діяльності установ в системі охорони прав на сорти рослин | 121 799,5 |
Формування національних сортових рослинних ресурсів | 700,0 |
Участь у міжнародному союзі по охороні нових сортів рослин (УПОВ) | 59,2 |
Погашення зобов’язань Державною службою з охорони прав на сорти рослин за кредитами, наданими з державного бюджету за рахунок коштів, залучених від міжнародних фінансових організацій на розвиток насінництва | 616,0 |
Національний університет біоресурсів і природокористування | 513 849,8 |
Фундаментальні дослідження Національного університету біоресурсів і природокористування у сфері сільськогосподарських наук | 2 760,8 |
Прикладні розробки Національного університету біоресурсів і природокористування у сфері сільськогосподарських наук | 20 820,1 |
Підготовка кадрів для агропромислового комплексу вищими навчальними закладами І і ІІ рівнів акредитації Національного університету біоресурсів і природокористування | 129 458,7 |
Підготовка кадрів для агропромислового комплексу Національним університетом біоресурсів і природокористування | 348 976,9 |
Підвищення кваліфікації кадрів Інститутом післядипломної освіти керівників і спеціалістів агропромислового комплексу Національного університету біоресурсів і природокористування | 5 496,7 |
Фінансова підтримка Української лабораторії якості і безпеки продукції агропромислового комплексу | 6 336,6 |
Українська академія аграрних наук | 514 952,0 |
Наукова і організаційна діяльність президії Української академії аграрних наук | 19 512,8 |
Фундаментальні дослідження з природничих і технічних наук у сфері агропромислового комплексу | 226 950,0 |
Прикладні наукові та науково-технічні розробки, виконання робіт за державними цільовими програмами і державним замовленням, фінансова підтримка технічного забезпечення наукових установ та підготовки наукових кадрів Української академії аграрних наук | 244 500,9 |
Докорінне поліпшення земель науково-дослідних господарств | 15,0 |
Селекція у тваринництві та птахівництві в науково-дослідних господарствах | 4 481,5 |
Селекція сільськогосподарських культур у ланках первинного рослинництва | 6 602,9 |
Збереження природно-заповідного фонду в біосферному заповіднику "Асканія-Нова" | 6 845,7 |
Фінансова підтримка розвитку наукової інфраструктури Української академії аграрних наук | 3 042,8 |
Погашення зобов’язань Українською академією аграрних наук за кредитами, наданими з державного бюджету за рахунок коштів, залучених від міжнародних фінансових організацій на розвиток насінництва | 3 000,4 |
Таблиця 2
Повернення кредитів до Державного бюджету України та розподіл надання кредитів з Державного бюджету України в 2009 році
Міністерство аграрної політики України | 10 000,0 |
Апарат Міністерства аграрної політики України | 10 000,0 |
Повернення коштів, наданих Міністерству аграрної політики України на формування державного продовольчого резерву Аграрним фондом та для здійснення заставних та інтервенційних закупівель | -2 200 005,5 |
Державне пільгове кредитування індивідуальних сільських забудовників | 110 000,0 |
Повернення бюджетних позичок, наданих на закупівлю сільськогосподарської продукції за державним замовленням (контрактом) 1994-1997 років | -5 000,0 |
Повернення кредитів, наданих фермерським господарствам | -6 000,0 |
Повернення коштів, наданих для кредитування індивідуальних сільських забудовників | -35 000,0 |
Кошти, що надійдуть в рахунок погашення заборгованості за кредитами, залученими державою або під державні гарантії і наданими для закупівлі сільськогосподарської техніки іноземного виробництва, переданої сільгоспвиробникам та іншим суб'єктам господарюванн | -23 700,2 |
Надання кредитів фермерським господарствам | 6 000,0 |
Повернення коштів в частині відшкодування вартості сільськогосподарської техніки, переданої суб'єктам господарювання на умовах фінансового лізингу | -129 330,0 |
Заходи по операціях фінансового лізингу вітчизняної сільськогосподарської техніки | 153 030,2 |
Формування державного продовольчого резерву Аграрним фондом, здійснення державних форвардних і заставних закупівель, товарних та фінансових інтервенцій на організованому аграрному ринку | 2 140 005,5 |