Статті

ДОЛЕНОСНІ РІШЕННЯ ДЛЯ УКРАЇНИ

На нараді 9 квітня 2015 року у Мінінфраструктури за участю керівників і фахівців Мінагрополітики щодо перевезення зернових врожаю 2015 року було ухвалено декілька доленосних рішень. Прокоментувати позицію Міністерства аграрної політики та продовольства ми запросили міністра Олексія Павленка. Пропонуємо головні тези коментаря урядовця від першої особи.

— Хочу сказати, що ми радо взяли участь у такій фаховій нараді на рівні міністерств за участю фахівців, — розповідає Олексій Павленко. — Більше того, вважаю дуже правильним рішення проводити обговорення нагальних питань галузей саме в такому форматі раз на місяць. Зі свого боку Мінагрополітики окреслило ситуацію і внесли напрацьовані пропозиції з питань оптимізації логістичної складової ринку зерна.

Як аргумент ми взяли переваги аграрної галузі. Насамперед — експорт. Торік Україна експортувала зернових та технічних культур на суму $8,2 млрд. У загальній структурі експорту країни АПК забезпечує більше третини, тобто кожен третій долар валютної виручки надходить від аграріїв.

У свою чергу, ці високі виробничі показники у поєднанні з наявною логістичною системою вивели Україну на лідерські позиції у світі з експорту олії (1 місце), зерна (2 місце) та сої (6 місце).

Другим блоком питань був розгляд логістичних переваг, які має Україна. Це, насамперед, наближеність виробничих регіонів до портів; вдале географічне розташування — наближеність до експортних ринків; розвинена мережа залізничних та автомобільних шляхів, а також значний потенціал розвитку річкових перевезень. Ми маємо мережу локальних потужностей зі зберігання, яку продовжуємо розбудовувати. При цьому перевагу маємо віддавати будівництву таких комплексів-терміналів у глибоководних зонах.

На нараді ми наголосили, що Україна щороку нарощує виробництво та експорт зерна і технічних культур. Та це лише половина справи. Адже для ефективного розпорядження значними обсягами продукції необхідно забезпечити ефективність логістичної системи, зокрема, транспортної інфраструктури.

За нашими оцінками, 2015 (календарного) року експорт зернових та технічних культур збільшиться на 8-10% (до 41 млн тонн). Відповідні обсяги потребуватимуть оперативного переміщення та перевалки. Орієнтовний обсяг переміщення зернових вантажів до кінця поточного року складе близько 31 млн тонн.

Піковим періодом традиційно буде проміжок від вересня по грудень, коли щомісячні обсяги експортних відвантажень перевищуватимуть середньостатистичні 4 млн тонн.

Щодо складової логістики у структурі витрат зернової галузі.  Зрозуміло, що високі витрати на переміщення зерна обмежують доходи товаровиробників, знижують конкурентоспроможність аграрної продукції на зовнішніх ринках. Для порівняння, частка вітчизняного виробника у експортній ціні зерна складає 70-75%, у той час як у Франції або США цей показник перевищує 90% і вище. Ми також маємо прагнути такого показника, адже значні транспортні витрати та висока собівартість виробництва практично нівелюють і без того низькі прибутки аграріїв. Повний текст у друкованій версії видання…

© 2018 ТОВ "Агромедіа-Про"