Статті

ТВЕРДЬ ПОЛЬСЬКОГО ПРОДОВОЛЬСТВА

Презентацією чималих можливостей Республіки Польща у галузі продовольства є Міжнародна виставка POLAGRA у Познані, яка традиційно вирує тут щоосені. Це найбільший галузевий виставковий захід у Центральній і Східній Європі, який збирає водночас усе найкраще: від продуктів харчування і, через технології, до гастрономії та пакування. Отже, 23-26 вересня 2013 року в Познані одночасно проходили Міжнародний ярмарок продуктів харчування – Polagra-Food, Міжнародна виставка гастрономії – Polagra-Gastro, виставка традиційних продуктів різних регіонів Польщі – Smaki Regionow (Смаки Регіонів – прим. авт.), Міжнародний ярмарок харчових технологій – Polagra-Tech, Міжнародна виставка пакувальних технологій для харчової промисловості – Pakfood та виставка обладнання для готелів Invest-Hotel.

Організатором заходів виступає державна структура – Агентство Сільськогосподарського Ринку (ARR – АСГР), підпорядковане Міністерству сільського господарства і сільського розвитку села Польщі та Міністерству фінансів країни. Почесний патронат над виставкою обіймає міністр сільського господарства і розвитку села Республіки Польща Станіслав Калемба. 

Польська аграрна виставка Polagra

Традиції проведення ярмарків у Познані сягають сивої давнини. Останніми роками інтерес до заходу зростає. Про розмах події свідчить, насамперед, чимала кількість учасників (понад півтори тисячі) з 35 країн світу. І якщо торік виставку у Познані відвідало 45 тисяч гостей з 32 країн, то 2013-го представництво країн збільшилося до 50, а кількість відвідувачів перевищила 50 тисяч.

Гаслом виставки стало «Пізнай Добре Продовольство!» (PDZ) – цільова програма з надання відповідного знаку найвищої якості продовольчій продукції, визнаній у Євросоюзі. Позначення знаком якості PDZ має піднімати довіру споживача до продукції через її високу і стабільну якість, а також розширювати присутність польських продовольчих товарів на вибагливих ринках світу.

У заході традиційно взяли участь офіційні делегації з різних країн, посли іноземних держав у Польщі. Представницькою була й наша офіційна делегація на чолі з заступником міністра аграрної політики України Олександром Сенем та директором Департаменту продовольства Мінагрополітики Олександром Куцьом.

Крім того, на запрошення польської сторони висвітлювати подію було запрошено журналістів з чотирьох країн – Німеччини, Росії, Китаю і України. Тож маємо можливість доволі детально розповісти не лише про виставкові заходи, але і про стан харчової і переробної промисловості сусідньої Польщі – країни-члена Європейського Союзу, приєднатися до якого останнім часом все рішуче прагне Україна.

Про свій намір приєднатися до Європейського Союзу сусідня нам Польща заявила наприкінці 1990-го. І від 1 травня 2004 року Республіка Польща разом з дев'ятьма іншими державами стала повноправним членом ЄС. Слід нагадати, що місцевим жителям більше до вподоби називати країну Річ Посполита Польща «Rzeczpospolita Polska» (це дослівний переклад польською латинського сполучення «res рubliса» – громадська справа – прим. авт.), яку ми також добре пам'ятаємо з підручників історії.

Представник компанії KUPIEC Габріела АНТЧАК отримує нагороду від Міністра сільського господарства Польщі Станіслава КАЛЕМБИОднак на мапі світу саме Республіка Польща – це держава у Центральній Європі, унітарна парламентська республіка, що має в своєму складі 16 воєводств. Вона межує через державний кордон з сімома країнами Європи: на північному сході – з Росією та Литвою, на сході – з Білоруссю та Україною, на півдні – з Чехією та Словаччиною, на заході – з Німеччиною. На півночі Польща омивається водами Балтійського моря. Столицею Польщі є Варшава, де мешкає дещо більше 1,7 млн чоловік.

Ця індустріально-аграрна країна розташована на площі 312,5 тис. кв. км, населення близько 38 млн чоловік. Цікаво, що площа України вдвічі більша – 603,6 тис. кв. км, при населенні 45,5 мільйонів. Ці дані стануть у нагоді при наведенні дещо нижче зовнішньоторговельного сальдо наших країн.

Проведення аграрних виставок для Польщі є переважно справою державною, адже це суттєво сприяє збільшенню популярності продуктів галузі АПК країни у світі. Останніми роками зростає позитивне зовнішньоторговельне сальдо цієї країни, і чималу роль в цьому відіграє саме агропромислова продукція. Крім залучення значної кількості експонентів і влаштування різноманітних заохочувальних заходів, чималу увагу організатори приділили проведенню тематичних круглих столів, конференцій і зустрічей. Значний інтерес офіційних делегацій викликала конференція на тему «Польське продовольство у світі» за участю високоповажних представників польської влади і профільних організацій.

Луціан ЗВОЛЯК – віце-президент АСГР та Агнешка РЕМБІШ – директор Офісу міжнародної співпраці, АСГРРозпочалася конференція з нагородження 13 кращих підприємств-представників галузі малахітовими статуетками «Зелене яблуко». Яблуко позиціонується як символ польського продовольства, що незабаром сприйматиметься саме так в усьому світі. Нагороди урочисто вручили міністр сільського господарства і розвитку села Польщі Станіслав Калемба та президент Агентства Сільськогосподарського Ринку Радослав Шатковскі.

Аграрний сектор, за словами Станіслава Калемби, є локомотивом, хітом розвитку економіки Польщі, який досягається злагодженою роботою усіх працівників галузі. Жодна з інших експортно зорієнтованих галузей не розвивається так швидко. Польське продовольство, наголосив він, відіграє усе більшу роль у світі завдяки своїй якості, смаку, безпечності і екологічності. «Ми диверсифікуємо виробництво, і завдяки якості не боїмося йти на віддалені ринки, – підкреслив промовець. – Таку змогу нам дає членство в Євросоюзі. Якщо загальний експорт Польщі 2003 року, до вступу в ЄС, становив близько 8%, то 2012-го він склав понад 12,5%». За його словами, частка товарообігу продукції АПК відтоді щороку зростає, і 2012-го вона становила 12,5% загального експорту країни, імпорту – 8,8%. У 2011 році ці показники становили 11,1% та 8,3% відповідно. Вартість експорту продукції АПК торік у грошовому еквіваленті становила 17,9 млрд євро, що на 17,1% більше проти показника 2011 року та у 3,4 разу більше від показника 2004 року – вступу Польщі до ЄС. Для порівняння, за даними Держкомстату України, вартість експорту продукції Зліва направо: Збігнев КАЦПШИК – президент Національної Ради зі зберігання і заморожування фруктів й овочів, Раймод ПАЧКОВСКІ – президент Національної Ради птахівників, Марек ПШЕДЗЯК – президент Асоціації шоколаду, бісквіту і кондитерської промисловості POLBISCO, Мирослав МАЛІШЕВСЬКІ – президент Польської Асоціації Садівників, член Польського парламенту, Вольдемар БРОСЬ – президент Національної Асоціації Молочних КооперативівАПК з нашої держави становить 25% від загальнодержавного і, включаючи залишки і відходи харчової промисловості, 2012 року склала $17,88 млрд (навіть не євро!), що становить 114,8% проти даних 2011 року. Повертаючись до Польщі, за офіційними даними країни, у І півріччі 2013 року вартість експорту АПК склала 9,3 млрд євро, що на 13,8% більше аналогічного показника минулого року; вартість імпорту зросла на 4,1% – до 6,9 млрд євро.

Міністр сільського господарства і розвитку села Польщі Станіслав КАЛЕМБА і президент АСГР Радослав ШАТКОВСКІ (3-й і 4-й ліворуч) з українськими журналістамиСеред найбільш популярних галузей польського експорту продовольства профільний міністр назвав м'ясну і м'ясопереробну галузі, молочну галузь, птахівництво, овочівництво, фруктову і ягідну галузі та продукцію з них – консерви, соки, заморожені продукти, а також кондитерські вироби. По багатьох продуктах, зазначив посадовець, Польща є визнаним лідером у світі, зокрема це стосується яблук, грибів-шампіньйонів. Багато продовольчої продукції країни посідає другі-треті місця в європейському і світовому рейтингах, і це велике досягнення поляків. Міністр також відзначив велику роль профільних об'єднань АПК, агентств і інспекцій, а також Агентства Сільськогосподарського Ринку у цій зростаючій позиції агропромислового сектору держави.

Стенд Міністерства сільського господарства та сільського розвитку Польщі на виставці POLAGRA-FOOD 2013У такий спосіб Польща останні кілька років поспіль досягає позитивного сальдо зовнішньої торгівлі агропромисловою продукцією. Сальдо за 2012 рік становило 4,3 млрд євро порівняно з 2,6 млрд євро у 2011 році, тобто зросло на 67%. Позитивне сальдо було забезпечене завдяки торгівлі тютюном і тютюновими виробами, зерновими культурами і борошномельною продукцією, кондитерськими виробами, грибами і продуктами їхньої переробки. Водночас найбільший дефіцит зовнішньої торгівлі позначився на кормових продуктах і макусі, каві, чаю, какао і рослинних оліях.

З особливою гордістю промовець поінформував, що у день відкриття виставки знак якості «Пізнай Добре Продовольство!» було присвоєно 126 продуктам з 41 компанії, що засвідчує невпинний рух уперед польської продукції на шляху до найвищої якості.

Якщо вдаватися до цифр, то нині три чверті польського продовольчого експорту припадає на країни Євросоюзу. Дуже перспективним для країни є ринок Китаю і Далекого Сходу, де проживає значна кількість населення планети.

Польща є безумовним лідером з вирощування яблук в Європейському союзі. Вона посідає 2 місце в Європі за посівом зернових і 3 місце – за розораністю земель. Завдяки оптимізації виробництва і високій якості ціни на продукцію АПК Польщі є цілком конкурентоздатними. Наприклад, ціна виробництва літру сирого молока становить 73% від середньої ціни в ЄС, кілограму птиці – 74% і яловичини – 75%.

Повний текст у друкованій версії

© 2018 ТОВ "Агромедіа-Про"