РЕЙДЕРСТВО: У ЗАХВАТІ ВІД ЗАХОПЛЕННЯ
У передкризові 2005-2006-й роки відбувався активний перерозподіл власності у промисловості. Чи не кожного дня новини повідомляли про силове захоплення офісів крупних компаній новими власниками... Ми ж спробуємо дослідити, що відбувається із власністю на селі та чи реальна загроза рейдерства в аграрній сфері.
У чому полягав феномен рейдерства по-українськи? У нас сформувався цілий клас так званих «червоних директорів», котрі отримали у власність чи користування промислові підприємства практично задарма – завдяки посаді. Вони не уявляли справжньої вартості активів, котрі їм дісталися, і не вміли їх контролювати у нових економічних реаліях. І як тільки в економіці з'явилися вільні кошти, вони почали спрямовуватися у зловживання корпоративними правами. Розпочалася скупка паїв та акцій, і згодом контроль над власністю переходив до інших власників.
Що ж відбулося на селі? Селяни отримали землю та майно колишніх колгоспів задарма. Держава шляхом розпаювання подарувала їм землю, відтак в Україні з'явився клас земельних власників, які не уявляють реальної вартості своїх активів.
За час, що минув з моменту апогею рейдерства, практично усі активи промисловості, які належали державі чи «неефективним» власникам, чітко поділені між фінансово-промисловими групами. Криза вгамувала апетити – вільних грошей не залишилося, та власне й незахоплених ласих шматків також.
Чому відчуження власності стало можливим 2006-му – бо були вільні кошти, корумпована судова система і слабка влада. Наразі прозорого ринку землі не існує, відносини власності на землю не врегульовані, юридичні схеми відточені ще на промисловості. Не варто нагадувати й місце України у рейтингах корумпованості. Тому рейдерство знову набирає обертів.
БЮДЖЕТ У ПЕРШОМУ ЧИТАННІ: БУЛО Б ЩО ДІЛИТИ
В Україні розпочався найцікавіший етап для всіх, хто полюбляє ділити власноруч не зароблене: стартував бюджетний процес! Правда, розпочався він дещо дивно – у прагненні усім догодити та зверстати прийнятний для МВФ документ, його розробники вийшли далеко за межі своїх повноважень. Принаймні Рахункова палата про це говорить прямо: окремі положення проекту Закону України «Про Державний бюджет України на 2012 рік» не відповідають Бюджетному кодексу та іншим законодавчим актам. Зокрема, проект підготовлений за відсутності опублікованих радою Національного банку України основних засад грошово-кредитної політики на наступний рік, що несе ризик неузгодженості дій НБУ та уряду в грошово-кредитній сфері і перегляду основних параметрів державного бюджету.
Крім того, у запропонованому законопроекті не враховані пріоритети, визначені основними напрямами бюджетної політики на 2012 рік, а саме: не внесено змін до Закону України «Про інвестиційну діяльність», спрямованих на поліпшення інвестиційного клімату в Україні; не збалансовано фінансовий стан Національної акціонерної компанії «Нафтогаз України» і не затверджено її бездефіцитного фінансового плану, оскільки всупереч зазначеному, у доданих до законопроекту матеріалах вказано, що дефіцит компанії заплановано розміром 0,8% ВВП і буде покриватися він за рахунок випуску ОВДП на суму 12 млрд грн; не наведені тарифи на житлово-комунальні послуги до економічно обґрунтованого рівня; не схвалений закон про адміністративні послуги, який має зменшити кількість адміністративних послуг і ввести жорстку регламентацію їхньої вартості. Читати далі…
ПАДІННЯ ЦІНИ ЗАГРОЖУЄ ЦУКРОВИРОБНИКАМ
Національна асоціація цукровиків України «Укрцукор» оприлюднила прес-реліз, у якому підбила проміжні підсумки виробництва бурякового цукру в Україні. Зокрема, фахівці зазначають, що собівартість виробництва цукру наразі значно вища, ніж ціни, за якими його доводиться продавати цукрозаводам.
ПОЛЬЩА ГОТОВА ДО СПІВПРАЦІ, ВСУПЕРЕЧ ІСНУЮЧИМ БАР'ЄРАМ
Приємно відзначати, що з року в рік співпраця між найближчими сусідами – Польщею та Україною – міцнішає та розширюється. До того ж, ми лише крокуємо до Євросоюзу, а Польща вже там, тож може поділитися реальним європейським досвідом. Зокрема, у виробництві та переробці м'яса. Читати далі...